MTUC harap Kabinet percepat bantuan kebajikan RM1,000


MTUC berharap kenaikan bantuan bulanan JKM disegerakan kerana rakyat sedang menderita susulan peningkatan kos sara hidup sejak pandemik Covid-19. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 September, 2020.

KONGRES Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) berharap agar cadangan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menaikkan bantuan kebajikan kepada RM1,000 akan dilaksanakan dengan cepat dan tiada alasan menangguhkannya.

Setiausaha agungnya, J Solomon berkata cadangan itu tidak sewajarnya terhalang oleh satu lagi kajian yang mengambil masa lama sebelum pelaksanaannya kerana rakyat sedang menderita susulan kos sara hidup meningkat sejak pandemik Covid-19.

“Kami gembira kerana perdana menteri secara peribadi mengakui apa yang kami katakan selama ini, iaitu penerima elaun kebajikan dan pekerja dalam kumpulan B40 sekian lama menderita.

“Kami ingin percaya ia adalah kenyataan yang tulus dari hatinya dan bukan gimik politik memandangkan pilihan raya negeri Sabah akan datang,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Pada Ahad, Muhyiddin mencadangkan agar bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) antara RM200 hingga RM300 untuk mereka yang memerlukan dinaikkan kepada RM1,000.

Beliau berkata cadangan ini akan dibentangkan dalam mesyuarat Kabinet minggu ini.

“Saya tahu kenyataan ini mempunyai implikasi besar tetapi saya tidak peduli.

“Yang penting adalah kehidupan rakyat kita di bawah… mereka sudah lama menderita,” kata Muhyiddin.

Solomon berkata tidak perlu tempoh yang lama bagi Kabinet untuk membuat keputusan mengenai cadangan tersebut.

“Ini tidak memerlukan pengesahan undang-undang tetapi hanya keputusan Kabinet dan surat pekeliling dalaman sudah mencukupi selepas Kementerian Kewangan mendapat dana.

“Oleh itu, tidak banyak maklum balas atau kajian diperlukan kerana JKMt akan mempunyai pangkalan data mereka yang layak.”

Selain golongan memerlukan, Salomo juga mendesak Kabinet turut memberikan bantuan kebajikan kepada dua kategori lain - penerima pencen Perkeso yang menerima jumlah kurang RM2,000 sebulan dan pekerja B40 yang mendapat gaji kurang RM4,000 sebulan.

“Sementara pekerja B40 boleht dibantu dengan bantuan khas ini setiap bulan sehingga wabak Covid-19 diisytihar terkawal dan vaksin ditemui, semua pesara Perkeso sepatutnya berhak mendapat bantuan ini secara tetap.”

Beliau berkata kenyataan Muhyiddin yang kategori pekerja sedang menderita secara tidak langsung bermaksud gaji minimum semasa RM1,200 sebulan tidak boleh dipakai lagi.

“Ini disahkan lagi selepas kerajaan menaikkan Indeks Garis Kemiskinan pendapatan isi rumah bulanan dari RM980 kepada tahap realistik RM2,208 dua bulan lalu.

“Ia menunjukkan kategori B40 dibayar lebih rendah daripada sepatutnya yang mereka peroleh selama beberapa tahun.”

Solomon berkata ia tidak adil dan mendesak kerajaan menangani keadaan ini untuk menolong pekerja miskin.

“Oleh itu, kumpulan B40 harus diberi elaun sehingga kadar ditetapkan sebagai gaji sebanyak RM2,700 seperti saranan Bank Negara Malaysia pada 2018.”

Beliau juga mengulangi yang mana-mana kerajaan berkuasa, penting memastikan kebajikan 15 juta pekerja di negara ini ditangani dengan berhati-hati kerana ia melibatkan semua rakyat Malaysia secara langsung atau sebaliknya. – 1 September, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen