Zawawi dicabar ulang kenyataan isu ajaran Kristian, minum arak di Sabah


Ahli Parlimen Pasir Puteh, Nik Muhammad Zawawi Salleh mempertahankan kenyataannya yang tiada agama membenarkan penganutnya minum alkohol. – Gambar fail The Malaysian Insight, 30 Ogos, 2020.

PEMIMPIN DAP Sabah mencabar Ahli Parlimen PAS Nik Muhammad Zawawi Salleh mengulangi kenyataan mengenai ajaran Kristian dan hukum minum arak sewaktu berkempen di negeri itu minggu depan.

Senator DAP Adrian Lasimbang berkata beliau mahu melihat bagaimana kenyataan itu memberi kesan kepada parti rakan PAS dalam pilihan raya negeri Sabah.

“Saya cabar dia datang ke Sabah semasa piliham raya negeri untuk berkempen bagi abangnya dan rakan sekatil PN.

“Beliau boleh ulang kenuaraan sama yang dibuat di Parlimen seberapa kerap yang dia suka,” kata Lasimbang di Twitter.

Beliau mengulas pendirian ahli Parlimen Pasir Puteh itu yang masih enggan minta maaf atas kenyataan berhubung kesalahan dalam kitab Injil dan amalan minum arak.

Zawawi mempertahankan bahawa kenyataannya amalan minum arak dan kesalahan dalam kitab Injil itu berpandu al-Quran.

“Saya tidak akan minta maaf… Minta maaf, apa saya (kata) tak salah. Saya bercakap atas dasar ilmu yang (saya) belajar, fakta saya terima.

“Dan dalam al- Quran pun ada sebut, dan takkan Al- Quran tak betul. Sebab itu saya yakin,” katanya yang menjawab tuntutan daripada Persatuan Gereja Sarawak.

Beliau juga mengalu-alukan jika persatuan Kristian itu tidak berpuas hati dengan kenyataannya itu menyelesaikannya dengan dialog secara harmoni yang diadakan secara terbuka untuk dinilai rakyat.

“Kalau dia rasa kenyataan saya tak betul boleh buat dialog harmoni tapi syarat terbuka lah saya tak nak tertutup

“Elok terbuka saya beri hujah fakta dan umum akan menilai. Mudah-mudahan kita dapat cari kebenaran apa sebenarnya berlaku dalam kitab lama seperti Injil.

“Apa isi dia hakikat sebenar apa bukti yang saya boleh kemukakan dan apa pihak agama Kristian. kita kemukakan, kita nak cari kebenaran,” katanya.

Persatuan Gereja Sarawak mahu beliau menarik balik kenyataan dan memohon maaf atas kenyataan berkaitkan amalan minum arak dan juga mengenai kitab Injil

Ia rentetan daripada ucapannya semasa sidang Dewan Rakyat untuk meningkatkan hukuman denda memandu semasa mabuk.

Dalan ucapannya ketika membahas Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2020 itu, beliau berkata tiada agama yang membenarkan penganutnya minum alkohol.

Oleh itu, keputusan kerajaan mengetatkan undang-undang bagi menangani isu pemandu mabuk tidak sepatutnya menjadi isu sensitif bagi agama lain, katanya.

“Islam halang penganut agama Islam sahaja (lain) dibenarkan. Tapi saya belajar dalam perbandingan agama, saya kira tidak ada agama sebenarnya membenarkan penganutnya minum arak.

“Tidak ada agama, Buddha, Hindu agama lain tak benarkan, isu ini tidak jadi satu sensitif bagi agama lain,” kata Zawawi.

Beliau dicelah Ahli Parlimen Beruas Ngeh Khoo Ham yang berkata kenyataan itu tidak tepat kerana ada agama bukan Islam benarkan minum alkohol asalkan tidak memabukkan.

Ahli Parlimen DAP memberi contoh penggunaan wine dalam upacara “Lord Supper” bagi agama Kristian.

Zawawi bagaimanapun menolak hujah Ngeh dengan berkata bagi kandungan kitab Injil bagi agama Kristian terpesong kerana alkohol memang tidak dibenarkan.

Katanya, beliau sebagai pakar perbandingan agama yang mengkaji agama lain mendapatisemua agama memang mengaramkan pengambilan arak biarpun sedikit.

Kenyataan itu mengundang kritikan antaranya daripada Ketua Biskop Simon Poh.

Katanya, kenyataan Zawawi tidak sensitif dan melanggar Perlembagaan Persekutuan dan Perjanjian Malaysia 1963 yang menjamin hak kebebasan beragama.

Poh berkata kenyataan Zawawi itu melampau dan tidak menghormati sensitiviti agama dan menghina penganut Kristian. – 30 Ogos 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen