Bersatu sudah hilang arah


BERSATU adalah sebuah parti politik yang tidak berjiwa, yang terapung seperti bunga kiambang, bunga yang tanpa akar.

Mereka mengorbankan perjuangan asalnya untuk orang Melayu dengan menerima bekas PKR yang terapung-apung, yang diketuai oleh Mohamed Azmin Ali pada Ahad lalu.

Empat tahun selepas Dr Mahathir Mohamad menubuhkan Bersatu untuk menempatkan bekas pengapung Umno yang tidak berpuas hati dengan bekas perdana menteri Najib Razak di bawah parti yang berpusat di Melayu, Muhyiddin Yassin sepenuhnya meninggalkan prinsip dasar Bersatu dan mengubahnya menjadi parti berbilang kaum untuk menampung Azmin dan sekutunya untuk kesesuaian politik peribadi.

Bersatu bergelut di bawah Dr Mahathir untuk menarik keanggotaan yang dianggarkan berjumlah 100,000 orang dan kini telah menggerogoti prinsip pendiriannya untuk menjadikan keanggotaannya lebih luas untuk menarik orang bukan Melayu.

Ia menetapkan sasaran untuk mencapai 1 juta anggota seperti yang diumumkan oleh setiausaha agungnya semalam.

Saya ragu adakah orang bukan Melayu akan menerima perubahan radikal ini dan bergabung dengan Bersatu apabila ketika ini parti berbilang kaum seperti PKR dan DAP diuji dengan sedemikian rupa.

Bersatu di bawah kendalian Muhyiddin, pada masa ini, merancang untuk meneruskan tindakannya yang tidak senonoh dengan pengkhianatan berterusan terhadap Melayu dan Islam dengan memohon untuk bergabung dengan Muafakat Nasional (MN), yang merupakan gabungan yang ditubuhkan melalui piagam bersama oleh ahli pengasas Umno dan PAS untuk mempertahankan orang Melayu dan Islam.

Bersatu, parti berasaskan Melayu, ketika mengajukan permohonan untuk bergabung dengan MN dua minggu yang lalu, kini menjadi pelbagai kaum dalam satu hujung minggu lalu setelah ia diterima oleh pemimpin tertinggi MN. Rekod penipuan ini memerlukan tinjauan. 

Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Pulai mencadangkan agar kemasukan Bersatu dalam MN ini perlu diperhalusi sekali lagi kerana tingkah laku khianat ini tidak dapat diterima mahupun bertoleransi daripada MN.

Sangat mudah bagi teratai seperti Bersatu untuk beralih posisi dan meninggalkan prinsipnya kerana ia adalah parti tanpa akar umbi dan bergerak ke mana arus politik membawanya

Pemimpin parti akar umbi seperti Umno dan PAS tidak boleh menerima Bersatu yang berdolak dalik ke dalam MN tanpa mendapat persetujuan daripada ahli-ahlinya.

Mereka tidak boleh dikhianati oleh anggota Bersatu. Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Pulai menuntut Majlis Tertinggi MN menilai semula keanggotaan Bersatu ke dalam gabungan MN. 

Ini bertentangan dengan prinsip MN dan menimbulkan risiko serius kepada gabungan oleh Bersatu yang merupakan pengkhianat bersiri. – 26 Ogos, 2020.

* Muhammad Shaqib Shahrilnizam, ketua penerangan Pemuda Umno Bahagian Pulai.   

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen