SPRM siasat 101 kontrak rundingan terus Pakatan


SPRM akan menjalankan kajian menyeluruh bagi menentukan sama ada terdapat unsur rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa dalam projek rundingan terus oleh kerajaan PH. – Gambar fail The Malaysian Insight, 25 Ogos, 2020.

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan meneliti senarai 101 kontrak yang diberikan melalui rundingan terus oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) sebelum ini untuk menentukan sama ada terdapat unsur rasuah, kata agensi antirasuah itu.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan hari ini, SPRM berkata ia akan mendapatkan senarai 101 projek atau perolehan kerajaan bernilai RM6.1 bilion daripada Kementerian Kewangan untuk memulakan siasatan.

“Kajian menyeluruh akan dilakukan untuk menentukan sama ada terdapat unsur rasuah, penyelewengan, atau penyalahgunaan kuasa yang berkaitan dengannya,” kata kenyataan itu.

Semalam, Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz memberitahu Dewan Rakyat yang 101 projek bernilai RM6.61 bilion diluluskan melalui rundingan terus di bawah PH.

Bagaimanapun, bekas menteri kewangan Lim Guan Eng hari ini berkata nilai projek yang diberikan secara rundingan terus ketika era pentadbiran Barisan Nasional (BN) jauh lebih tinggi berbanding semasa pentadbiran PH.

Lim berkata 12 projek rundingan terus pada zaman BN antara 2013 hingga 2018 saja sudah berjumlah RM139.3 bilion, berbanding RM6.61 bilion nilai bagi 101 projek bagi 22 bulan zaman pentadbiran PH.

Secara purata, 12 projek era BN itu bernilai RM11.6 bilion setiap satu.

“Itu pun belum senarai penuh, bandingkanlah dengan 101 projek rundingan terus PH sebanyak RM6.61 bilion dengan kos purata RM65.3 juta setiap projek,” kata ahli Parlimen Bagan itu ketika sidang media bersama ahli Parlimen PH di lobi Parlimen, hari ini.

Sehubungan itu, Lim mengulangi desakan mahu Tengku Zafrul mendedahkan senarai projek rundingan terus ketika era pemerintahan BN hingga PN. – 25 Ogos, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen