Dewan Rakyat gamat kes Pakatan anugerah tender terus RM6.61 bilion


Mohd Farhan Darwis

DEWAN Rakyat kecoh petang ini apabila ahli Parlimen bertelagah berhubung isu kontrak rundingan terus berjumlah RM6.61 bilion yang dianugerahkan semasa pentadbiran Pakatan Harapan (PH).

Ia dibangkitkan Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz yang berkata ia melibatkan 101 projek rundingan terus yang dianugerahkan sepanjang tempoh itu.

Beliau berkata demikian selepas celahan Ahmad Maslan (BN-Pontian) yang meminta beliau mendedahkan butiran projek berkenaan.

Pendedahan itu menyebabkan ahli Parlimen PN bangun dan mengkritik PH kerana didakwa menyembunyikan perkara itu.

Antaranya Azeez Rahim (BN-Baling) yang menyindir dan menekan bekas menteri kewangan Lim Guan Eng untuk memberikan senarai projek berkenaan secara bertulis.

“Hebat Bagan… Inilah telus… Kelas pertama… Kami mahu senarai tender terbuka, beri kepada kami secara bertulis,” kata Azeez kepada ahli Parlimen Bagan itu.

Lim ketika menjawab perkara itu seterusnya menjelaskan ia bukan melibatkan projek tender terbuka tetapi bersyarat dan beliau sedia mendedahkannnya.

““Saya terbuka jika (menteri) nak beri senarai. Itu bukan tender terbuka… Ia dibuat dalam syarat tertentu… Ini di bawah kelulusan Kabinet dan peraturan sedia ada.

“Seperti perdana menteri sekarang pun tahu, dari segi jumlah kontrak tender terbuka berbanding rundingan terus,” kata Lim.

Anwar Ibrahim (PH-Port Dickson) yang juga ketua pembangkang dalam celahannya kemudian menyatakan persetujuan agar senarai projek tersebut didedahkan kepada umum.

“Saya setuju semua senarai kontrak tanpa tender dihebahkan kepada awam dan sama ada semasa PH atau masa PN,” katanya.

Beliau disanggah Menteri Kanan Mohamed Azmin Ali yang mendakwa Kabinet tidak pernah dimaklumkan berhubung penganugerahan projek melalui rundingan terus.

“Tidak betul kata Kabinet tahu. Mana ada senarai pembentangan masa itu. Bagan tak pernah bentang senarai projek dalam Kabinet. Tak benar,” kata Azmin.

Dalam suasana kecoh itu seorang lagi ahli Dewan, Ngeh Koo Ham (PH – Bruas) dihalau keluar oleh Speaker kerana enggan bertenang dan duduk selepas diberi amaran sebanyak tiga kali.

Beliau diarahkan keluar dari sesi persidangan hari ini.

“Bruas diarahkan keluar Dewan sehingga esok baru datang. Saya beri arahan kepada semua, siapa buang masa saya usir sekarang. Bruas tolong keluar,” kata Azhar.

Ngeh ketika itu meminta Tengku Zafrul menjelaskan sama ada 101 projek itu diberikan secara rundingan terus.

Ngeh ketika sidang media selepas itu berkata Speaker harus memberi peluang kepada ahli Parlimen untuk membangkitkan persoalan mereka.

“Bukan saya yang patut disuruh keluar, Speaker yang harus letak jawatan. Speaker perlu beri ruang ahli Parlimen kerana mereka membawa suara rakyat,” katanya.

Tengku Zafrul berucap semasa penggulungan perbahasan Rang Undang-Undang Langkah-Langkah Sementara Bagi Pembiayaan Kerajaan (Penyakit Kornavirus 2019 (Covid-19). – 24 Ogos, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen