PRN Sabah: SPR gesa lapor SPRM jika benar wujud rasuah


Sheridan Mahavera

Timbalan Pengerusi SPR Dr Azmi Sharom berkata mereka yang memerhatikan dan menyaksikan insiden rasuah harus melaporkan segera kepada SPRM. – Gambar fail The Malaysian Insight, 17 Ogos, 2020.

MEREKA yang mengesyaki ada rasuah sedang berlaku menjelang Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah digesa untuk melaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), kata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Ini berikutan dakwaan bahawa Mohd Shafie Apdal menjelajah ke seluruh negeri Sabah dan menyerahkan sijil hak milik tanah kepada penduduk kampung.

SPR berpendapat bahawa pentadbiran sementara tidak boleh mengumumkan dasar, projek baharu atau memberikan bantuan menjelang pilihan raya kerana ini boleh dianggap sebagai membeli sokongan.

Timbalan Pengerusi SPR Dr Azmi Sharom berkata mereka yang memerhatikan dan menyaksikan insiden rasuah harus melaporkan kepada SPRM yang sudah mengerahkan pasukannya sepanjang pemilihan untuk memantau insiden rasuah. 

Azmi bagaimanapun tidak mengatakan bahawa tindakan Shafie itu adalah rasuah.

Azmi berkata SPR tidak mempunyai kuasa untuk menyiasat rasuah walaupun pada hakikatnya mereka tidak membenarkannya. 

“Rasuah itu teruk dan kami tidak mahu. Tetapi rasuah berada di bawah SPRM yang mempunyai kuasa untuk menyiasatnya,” kata Azmi kepada wartawan ketika ditanya mengenai tindakan Shafie. – 17 Ogos, 2020.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen