Felda bantu belia hilang kerja ternak arnab, tanam sayur


Sheridan Mahavera

Inisiatif "Dari Bandar ke Felda" dibuat bagi membantu golongan belia yang hilang pendapatan dan pekerjaan akibat PKP. – Gambar fail The Malaysian Insight, 13 Ogos, 2020

MENTERNAK arnab dan menanam sayur-sayuran antara projek kecil yang dimulakan Felda untuk menolong golongan belia yang hilang pendapatan dan pekerjaan kerana perintah kawalan pergerakan (PKP) selama lapan minggu bagi memerangi koronavirus.

Ini adalah sebahagian daripada inisiatif “Dari Bandar ke Felda” penempatan ladang, kata kumpulan kebajikan peneroka yang bekerjasama dengan pihak pengurusan dan Putrajaya untuk mewujudkan sumber pendapatan baharu untuk generasi kedua serta ketiga mereka.

Peneroka juga mengharapkan pendapatan mereka meningkat kerana permintaan dan harga minyak sawit yang lebih tinggi kerana pengeluaran dunia terus terjejas disebabkan oleh pandemik Covid-19.

Permintaan daripada pembeli Malaysia India meningkat sejak Mac lalu, kata pegawai industri selepas pertukaran kerajaan Pakatan Harapan ke Perikatan Nasional pada akhir Februari.

Harga minyak sawit mentah meningkat kepada RM2,412 per tan metrik pada Jun dari RM2,382 pada Mac ketika PKP pertama kali dikuatkuasakan sehingga 11 Mei.

Walaupun PKP dikuatkuasakan harga purata minyak sawit pada Mac, April dan Mei tahun ini lebih tinggi daripada tempoh sama pada 2019.

Menurut Lembaga Minyak Sawit Malaysia harga purata pada Mac adalah RM2,382 per tan berbanding RM1,904 pada 2019.

Pada April tahun ini ia sebanyak RM2,299 berbanding RM2,019 pada 2019 dan RM2,074 pada Mei 2020 berbanding RM1,947 pada Mei 2019.

Pada Jun tahun ini harga meningkat kepada RM2,412 berbanding RM1,968 pada Jun 2019.

Terdapat 269 penempatan Felda di seluruh Semenanjung Malaysia dan Sabah serta kira-kira satu juta individu di lebih 112,600 keluarga peneroka yang bergantung kepada kelapa sawit untuk mencari sumber pendapatan.

Presiden Majlis Belia Felda Fadzli Hassan berkata inisiatif “Kembali ke Felda” adalah untuk membantu setiap keluarga khususnya peneroka generasi kedua dan ketiga yang berusia 20-an hingga 40-an memperoleh pendapatan tambahan.

“Penanaman kelapa sawit akan tetapi menjadi pendapatan utama keluarga tetapi kami juga ingin menjana sumber pendapatan yang berbeza.

“Sebilangan belia tinggal di Felda dan ada yang tinggal di luar. Mereka yang tinggal di luar berdepan kesukaran sama dengan orang lain. Oleh itu, kami berusaha untuk membantu mereka kembali dan melakukan projek ini di Felda,” katanya.

Dua program pertama adalah penternakan arnab dan menanam sayur-sayuran melalui fertigasi kerana permintaan untuk kedua-duanya tinggi di pasaran.

Dalam kedua-dua program tersebut tanah yang tidak digunakan akan disediakan dalam skim Felda sementara majlis sedang mencari dana dari pakej pemulihan ekonomi Penjana Putrajaya, kata Fadzli.

Di bawah Penjana pinjaman berjumlah RM350 juta diperuntukkan untuk pekebun makanan dan komoditi sementara skim diberikan untuk melatih pekerja ladang.

“Kita juga merancang untuk memasarkan dan menjadi pengedar serta bekerja dengan peserta berdasarkan kontrak pertanian,” katanya. – 13 Ogos, 2020

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen