Sumbangan politik ditawar kepada Rosmah untuk runding projek solar, kata saksi


Ravin Palanisamy

BPENGARAH Urusan Jepak Holding Saidi Abang Samsudin memberitahu mahkamah hari ini bahawa dia menawarkan sumbangan politik kepada Rosmah Mansor untuk Barisan Nasional dan Umno sebagai ganti pertolongannya untuk mendapatkan projek hibrid solar untuk syarikatnya.

Saidi, saksi ke-17 dalam perbicaraan rasuah Rosmah kerana meminta dan menerima rasuah atas projek itu berkata bahawa tawaran derma itu dibuat kepada bekas perdana menteri itu dalam pertemuan pertama mereka di kediamannya di Langgak Duta pada awal 2016.

Membaca dari keterangan saksi dia memberitahu mahkamah bahawa dia akan menawarkan Rosmah 10% dari nilai keseluruhan projek bernilai RM1.25 bilion sebagai sumbangan politik sekiranya membantu Jepak mendapatkan projek itu dengan mempercepatkan proses Surat Setuju Terima (LOA).

Menurutnya dia dan rakan niaga Rayyan Radzwill Abdullah yang merupakan saksi ke-16 perbicaraan sama-sama memberikan idea sumbangan politik.

“Tujuan sumbangan politik adalah untuk menjaga kestabilan politik Barisan Nasional dan Umno di Malaysia,” kata Saidi ketika disoal oleh timbalan pendakwa raya Idham Abd Ghani tentang mengapa dia membuat tawaran seperti itu.

Saidi berkata Rosmah bertindak balas dengan mengatakan bahawa Umno berada dalam situasi politik yang buruk dan Umno Pekan memerlukan dana. 

Suami Rosmah, Najib Razak merupakan perdana menteri ketika itu dan ahli Parlimen Pekan.

Saidi berkata Rosmah mengarahkan pembantunya Rizal Mansor untuk mengatur pertemuan dengan seseorang yang dikenali sebagai “Desmond” untuk “mengesahkan” sumbangan politik tersebut. Pertemuan berlangsung sekitar lima minit.

Pada hari yang sama Saidi berkata dia bertemu dengan Rizal di Lygon Café di Sunway Putra Mall, Kuala Lumpur yang mana Rosmah berkata dia mahukan 15% sebagai sumbangan politik.

Saidi berkata dia berusaha untuk membuat tawaran, meminta Rizal untuk meyakinkan Rosmah untuk setuju antara 10% hingga 12% yang mana Rizal berkata dia akan mencuba.

Saidi berkata dia berusaha untuk membuat tawaran, meminta Rizal untuk meyakinkan Rosmah untuk setuju antara 10% hingga 12% yang mana Rizal berkata dia akan mencuba.

Tetapi Rosmah masih mahukan 15%. Dia diberitahu tentang hal itu pada malam yang sama oleh Rayyan, yang bercakap dengan Rizal.

Kira-kira seminggu kemudian Saidi berkata bahawa dia dan Rizal bertemu Desmond di Pavilion di Kuala Lumpur.

Desmond merujuk mereka kepada pegawainya bernama Lawrence yang mengusulkan perjanjian dengan sebuah syarikat Taiwan untuk mengesahkan sumbangan politik tersebut. – 5 Ogos, 2020.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen