Wakil rakyat Sarawak akui sokong Perikatan untuk dapat projek


Chan Kok Leong Bede Hong

Ahli Parlimen Lubok Antu Tambat Jugah Muyang berkata penyokongnya setuju untuk beliau beralih sokongan kepada PN. – Gambar fail The Malaysian Insight, 5 Ogos, 2020.

WAKIL rakyat Sarawak Tambat Jugah Muyang mengaku di Dewan Rakyat hari ini bahawa beliau beralih sokongan kepada Perikatan Nasional (PN) untuk mendapatkan lebih peruntukan untuk kawasannya.

“Terima kasih kerana meluluskan beberapa projek di Lubuk Antu. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada menteri bagi pihak kawasan saya,” kata ahli Parlimen Lubuk Antu itu ketika sesi penggulungan Menteri Pembangunan Luar Bandar Dr Latiff Ahmad.

“Ini sebabnya saya alih sokongan kepada Perikatan Nasional, untuk dapat lebih peruntukan untuk kawasan saya yang masih ketinggalan.

“Terima kasih, menteri,” kata Tambat, yang keluar PKR pada Februari dan menyokong PN. Beliau kini ahli Parlimen bebas mesra kerajaan PN.

Kenyataannya itu menyebabkan RSN Rayer (Jelutong-PH) bangun membantah pengakuan itu.

“Beliau secara terbuka berkata beralih sokongan kerana projek. Ini Dewan Rakyat dan mereka secara terbuka bercakap tentang rasuah. Apa semua ini, speaker?,” kata wakil rakyat DAP itu.

“Adakah kita hendak terima ini (rasuah) secara terbuka, di depan pengundi?”

Speaker Azhar Azizan Harun menjawab kenyataan Tambat bukan kes rasuah.

“Saya tidak fikir itu rasuah. Saya fikir anda (Rayer) maksudkan melobi untuk mendapatkan projek.

“Apa yang saya faham, Lubok Antu juga mengucapkan terima kasih untuk projek dan peruntukan kepada kawasannya.

“Beliau tidak kata beliau sokong PN selepas ia bersetuju yang beliau akan dibayar atau diberikan lebih peruntukan. Beliau tidak kata begitu. Mungkin Jelutong faham berbeza,” kata Azhar.

Latiff terdahulu sedang memaklumkan Dewan Rakyat berkanaan status projek di negeri masing-masing dan bagaimana mereka boleh melobi kerajaan negeri untuk memasukkan cadangan mereka supaya kementeriannya boleh mempertimbangkannya.

Tambat berkata Lubok Antu kawasan luar bandar dan perlukan bantuan serta sokongan kerajaan persekutuan.

Ketika mengumumkan peralihan sokongannya pada Jun, Tambat berkata beliau mendapat persetujuan daripada penyokongnya untuk beralih pada PN. – 5 Ogos, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen