Jangan spekulasi berdasarkan keterangan saksi, kata Mahdzir


Bede Hong

Bekas menteri pendidikan Mahdzir Khalid berkata orang ramai jangan buat spekulasi berkenaan dirinya susulan keterangan saksi dalam perbicaraan kes rasuah membabitkan Rosmah Mansor. – Gambar fail The Malaysian Insight, 4 Ogos, 2020.

PENGERUSI Tenaga Nasional Berhad (TNB), Mahdzir Khalid yang baru saja dilantik menggesa orang ramai supaya tidak membuat spekulasi berkenaan dirinya berhubung kenyataan sebelah pihak oleh seorang saksi dalam perbicaraan kes rasuah Rosmah Mansor.

“Saya percaya mahkamah akan menentukan sama ada fakta itu betul atau salah berdasarkan kepada keterangan yang diberi ketika perbicaraan.

“Oleh itu, saya gesa orang ramai dan media tidak membuat sebarang kesimpulan berdasarkan sumber sebelah pihak,” katanya yang juga ahli Parlimen Padang Terap itu dalam satu kenyataan dikeluarkan di Parlimen hari ini.

Mahdzir, yang juga bekas menteri pendidikan berkata beliau sedang mendapatkan khidmat nasihat peguamnya berkenaan tindakan selanjutnya yang perlu diambil untuk mempertahankan nama dan imejnya.

“Saya belum putuskan tindakan undang-undang selanjutnya kerana saya tidak pasti apa yang diberitahu di mahkamah. Namun sayan arahkan peguam untuk mendapatkan nota prosiding mahkamah sebelum membuat sebarang keputusan,” katanya.

Mahdzir berkata beliau terkejut apabila saksi, Rayyan Radzwill Abdullah dalam keterangannya di mahkamah semalam berkata “bayaran berjumlah berjuta ringgit” diberi kepadanya dan setiausaha Umno Pekan Ahmad Aazmey Abu Talib atas bantuan mendapatkan projek hibrid solar bernilai RM1.25 bilion pada 2016.

Projek itu ketika Mahdzir masih menteri pendidikan.

Sebelum ini Mahdzir menafikan meminta bayaran ketika memberi keterangan dalam perbicaraan kes Rosmah itu, Rayyan ditanya mengenai perkara itu, semalam.

Rayyan, ialah perunding di Jepak Holdings Sdn Bhd, memberitahu mahkamah bahawa Mahdzir meminta sumbangan sebanyak 20% daripada nilai projek itu daripada Saidi Abang Samsudin.

Rayyan memberi keterangan sebagai saksi pendakwa dalam kes rasuah projek solar membabitkan Rosmah. Isteri bekas perdana menteri Najib Razak itu didakwa menerima RM5 juta dan RM1.5 juta daripada pengarah urusan Jepak, Saidi pada 2016 dan 2017 sebagai balasan kerana membantu syarikat itu mendapatkan projek menyediakan sistem solar hibrid di 369 sekolah di Sarawak.

Pada perbicaraan semalam, Rayyan ketika disoal balas oleh peguam Akberdin Abdul Kader, bersetuju dengan cadangan bahawa Mahdzir meminta sumbangan.

Peguam juga mencadangkan bahawa Mahdzir meminta RM1 juta sebulan untuk 60 bulan. Namun, Rayyan tidak dapat mengesahkan kenyataan itu.

Bagaimanapun, Rayyan berkata Jepak membayar RM40,000 kepada Mahdzir. – 4 Ogos, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen