Saya dihukum kerana tolong anak yatim dan golongan memerlukan, kata Najib


Bede Hong

Najib Razak menyifatkan keputusan mahkamah terhadapnya dalam kes SRC Internaitonal sebagai tidak adil dan berikrar akan memperjuangkannya demi rakyat. – Gambar Facebook, 4 Ogos, 2020.

SEMINGGU selepas didapati bersalah oleh mahkamah tinggi kerana menerima dana SRC International sebanyak RM42 juta, bekas perdana menteri Najib Razak berkata wang itu bukan digunakan untuk kepentingan peribadi atau rasuah, tetapi bagi program kebajikan termasuk membantu anak yatim.

Ahli Parlimen Pekan yang berusia 67 tahun itu menyiarkan video di Facebook yang menyifatkan keputusan itu tidak adil dan berkata 99% wang yang masuk ke akaunnya pada 2014 dan 2015 digunakan untuk aktiviti tanggungjawab sosial korporat (CSR).

Pada Selasa, Najib dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta bagi tujuh pertuduhan yang hukumannya akan dijalankan serentak. 

Beliau juga akan menerima hukuman penjara lima tahun tambahan sekiranya gagal membayar denda.

Hukuman penjara dan dendanya ditangguhkan oleh mahkamah sementara menunggu rayuan.

Dalam video di Facebook miliknya, Najib berkata tidak adil mahkamah mendendanya kerana membelanjakan wang bagi aktiviti CSR.

“Mahkamah mengarahkan saya membayar denda RM210 juta kerana menerima RM42 juta, yang 99% dibelanjakan untuk aktiviti CSR. Denda itu bermaksud saya perlu membayar RM5 bagi setiap RM1 yang dibelanjakan untuk kerja amal.”

“Kebenaran perkara ini adalah wang tersebut bukan dibelanjakan untuk kegunaan peribadi. Ini bahkan disahkan oleh mahkamah, yang bersetuju 99% daripada wang yang dibelanjakan itu bukan untuk kegunaan peribadi.”

Najib berkata, keterangan saksi mengesahkan dakwaannya.

Sebagai contoh katanya, beliau menyumbang RM400,000 kepada Rumah Penyayang Tun Abdul Razak di Pekan. Wang itu bagi membantu perbelanjaan sekolah dan keperluan lain, tambahnya.

“Tetapi kerana sumbangan itu, saya dikenakan denda RM2 juta kerana sumbangan RM400,000 untuk sumbangan anak-anak yatim.”

“Saya dihukum kerana membuat kebajikan, kerana menjaga kebajikan anak yatim, dan kerana membantu perbelanjaan persekolahan mereka.”

Najib menambah beliau juga dihukum kerana sumbangan kebajikan yang disalurkan melalui cawangan Umno di Johor, Pulau Pinang dan Kedah.

“Saya didenda RM3.25 juta kerana pernah menghulurkan sumbangan kebajikan berjumlah RM650,000.

“Banyak lagi contoh perbelanjaan seperti ini yang bukannya untuk kepentingan peribadi atau keselesaan hidup saya, tetapi untuk rakyat dan parti,” katanya.

Najib seterusnya bertegas yang beliau percaya sumber RM42 juta itu adalah daripada sumbangan kerajaan Arab Saudi, Abdullah Abdulaziz Al Saud dan akan berjuang untuk membersihkan namanya di mahkamah.

“Dengan sokongan yang saya terima kerana tetap teguh atas kebenaran, saya berikrar untuk menentang keputusan yang amat tidak adil ini. Saya akan memanfaat sepenuhnya proses banding dan saya akan terus melawan serta berjuang demi rakyat.”

“Pokoknya, saya tidak pernah meminta dan mahupun ditawarkan RM42 juta sebagai rasuah. Pihak pendakwa raya tidak mengemukakan ssekelumit buktipun perkara ini berlaku.”

Pada Khamis, Najib mengemukakan tiga notis rayuan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk mengetepikan sabitannya, serta hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta

Najib disabitkan bagi tiga tuduhan pecah amanah (CBT), tiga tuduhan pengubahan wang haram dan satu tuduhan penyalahgunaan kuasa berkaitan dengan SRC International, yang pernah menjadi anak syarikat 1Malaysia Development Bhd.

Beliau dijatuhi hukuman penjara 10 tahun bagi setiap tiga kes CBT dan tiga kes pengubahan wang haram serta penjara 12 tahun dan didenda RM210 juta, dan lima tahun penjara bagi penyalahgunaan kuasa.

Bagaimanapun, Najib hanya akan menjalani hukuman 12 tahun penjara kerana mahkamah tinggi memerintahkan agar semua hukuman penjara dijalankan serentak.

Mahkamah juga memerintahkan bekas perdana menteri itu melapor diri ke balai polis dua kali sebulan.

Pendakwa raya V Sithambaram berkata proses rayuan akan memakan masa sekurang-kurangnya setahun. – 4 Ogos, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen


  • Tabur wang yg diseleweng demi meraih keuntungan politik adalah perbuatan munafik

    Dimuat naik 3 tahun yang lalu oleh Saleh ZAKARIA · Ulasan

  • Yahkah??

    Dimuat naik 3 tahun yang lalu oleh Ameer ameera · Ulasan