Pilihan raya Sabah ditetapkan dua minggu lagi, kata SPR


Bede Hong

Timbalan Pengerusi SPR Dr Azmi Shahrom berkata DUN Sabah akan mengambil sedikit masa untuk menentukan tarikh kerana melibatkan 73 kerusi. – Gambar fail The Malaysian Insight, 4 Ogos, 2020.

SURUHANJAYA Pilihan Raya (SPR) akan bermesyuarat dalam masa dua minggu lagi untuk menetapkan tarikh pilihan raya negeri Sabah, kata timbalan pengerusinya Dr Azmi Shahrom.

Beliau mengakui pilihan raya negeri Sabah akan jadi cabaran terbesar kepada SPR sejak Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Katanya, SPR mengambil sedikit masa untuk menentukan tarikh itu kerana ia bukan seperti pilihan raya kecil yang lain, sebaliknya pilihan raya negeri yang melibatkan 73 kerusi.

“Pilihan raya negeri tidak sama dengan pilihan raya kecil Chini mahu pun Slim.

“Ia mengambil masa untuk kami menentukan logistik supaya dapat mengadakan satu pilihan raya yang sesuai dan sempurna.

“Kita tidak boleh tergesa-gesa, kita kena bersedia betul-betul,” katanya kepada wartawan di Kuala Lumpur, hari ini.

Beliau ditemui selepas merasmikan Bengkel Libat Urus Pindaan Akta Kesalahan Pilihan Raya Bersama Parti Politik anjuran Bersih 2.0.

Azmi turut mengesahkan pilihan raya Sabah akan diadakan sebelum 28 September, atau dalam masa 60 hari selepas DUN dibubarkan pada 30 Julai lalu.

Katanya, persiapan untuk menjalankan pilihan raya negeri itu akan diteruskan walaupun ada permohonan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu cuba menyekatnya dengan alasan pandemik Covid-19.

Pada Ahad, seorang peguam dan dua ahli perniagaan memfailkan saman pemula di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu. Mereka memohon perisytiharan pelaksanaan pilihan raya semasa tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP) bertentangan dengan undang-undang, tidak sah, dan terbatal.

Saman itu dikemukakan tiga hari selepas Ketua Menteri Sabah Mohd Shafie Apdal menasihati Yang di-Pertua Negeri Juhar Mahiruddin untuk membubarkan DUN. 

Saman itu menamakan Juhar dan pengerusi SPR sebagai defendan.

Shafie menasihatkan pembubaran DUN Sabah sehari selepas bekas ketua menteri Musa Aman mendakwa beliau ada sokongan majoriti untuk membentuk kerajaan negeri yang baharu.

DUN Sabah mempunyai 73 kerusi selepas Dewan Rakyat pada Julai 2019 meluluskan pindaan undang-undang menambah 13 kerusi kepada 60 kerusi yang ditandingi pada pilihan raya umum Mei 2018.

Sebelum DUN Sabah bubar, pentadbiran Shafie mempunyai majoriti 45 daripada 65 kerusi, termasuk lima wakil rakyat lantikan yang dibenarkan di bawah undang-undang tubuh negeri.

Dalam pada itu, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat dakwaan kononnya terdapat beberapa Adun Sabah ditawarkan wang dan jawatan untuk melompat parti. β€“ 4 Ogos, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen