Dr Mahathir akan berkempen pilihan raya Sabah


Bede Hong

Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata beliau bimbang amalan yang duba dihapuskan kerajaan Pakatan Harapan sebelum ini kembali ke Sabah.– Gambar fail The Malaysian Insight, 3 Ogos, 2020.

BEKAS perdana menteri Dr Mahathir Mohamad akan ke Sabah untuk berkempen menentang Perikatan Nasional pada pilihan raya negeri dan menggesa untuk pengundi di negeri itu menghukum Adun yang lompat parti.

“Saya akan ke Sabah kerana apa yang saya lihat di Sabah merupakan contoh rasuah yang tidak baik,” kata pemimpin berusia 95 tahun itu pada webinar anjuran Yayasan Perintis Malaysia hari ini. 

“Terdapat 13 Adun yang tinggalkan pakatan pemerintah dan menyertai pembangkang.

“Mengapa mereka sertai pembangkang? Sekiranya mereka lakukan kerana tidak setuju dengan dasar kerajaan, kita boleh terima. Tetapi kita dapati mereka keluar kerana mereka disogok.

Dr Mahathir berkata kerajaan Pakatan Harapan yang diterajuinya selama dua tahun memfokuskan untuk membanteras rasuah.

“Malangnya, rasuah berlaku secara terbuka. Mereka yang lompat parti, mereka lakukan hanya kerana duit. Ini tidak boleh jadi cara politik yang sihat di Sabah dan Malaysia.

“Saya harap mereka yang keluar ditolak pada pilihan raya negeri akan datang oleh rakyat Sabah. Mereka tidak boleh dipercayai kerana mereka dikuasai oleh duit dan bukan prinsip. Apabila mereka dapat duit, mereka lompat.”

“Saya bimbang amalan lama yang kita cuba hapuskan akan kembali di Sabah,” tambahnya.

Semasa Pilihan Raya Umum ke-14, Dr Mahathir tidak berkempen di Sabah dan Sarawak.

Sabah akan mengadakan pilihan raya dalam tempoh 60 hari selepas Dewan Undangan Negeri (DUN) dibubarkan pada 30 Julai lalu.

Ketua Menteri Mohd Shafie Apdal memohon pembubaran itu beberapa jam selepas bekas ketua menteri Musa Aman mendakwa blok pembangkang yang diketuai Umno memperoleh majoriti mudah untuk membentuk kerajaan negeri baharu.

DUN Sabah mempunyai 65 wakil rakyat, termasuk lima yang dicalonkan, Majoriti mudah adalah 33 kerusi.

Sebelum ini, kerajaan negeri Warisan yang diterajui Shafie mempunyai 45 kerusi berbanding pembangkang yang hanya mempunyai 20 kerusi.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata pihaknya akan menyiasat dakwaan Adun Sabah ditawarkan wang dan kedudukan untuk lompat parti.

Pada Webinar hari ini, Dr Mahathir turut mengakui bahawa polarisasi antara kaum semakin meningkat di negara ini.

Ditanya mengenai harapan beliau kepada generasi muda, beliau berkata, “Saya dapati negara kita kaya dengan banyak peluang untuk memajukan diri. Namun ia terhalang oleh ahli politik yang pentingkan diri sendiri.

“Politik menjadikan negara kita tidak stabil. Semua hanya pentingkan parti mereka sendiri. Kita sudah hilang hala tuju, kita tidak tahu mana arah yang perlu dituju.”

“Kita menjadi lebih rasis, kita hanya sokong dari kalangan kita sendiri. Sekiranya kita mahu Malaysia lebih maju dan hanya sedikit masalah, kita perlu bertoleransi antara satu sama lain.”

“Kita meminta apa yang kita tidak perlu. dan jika tidak diberikan, kita akan marah,” tambahnya mengulas mengenai ahli politik.

Turut bercakap pada webinar yang memfokuskan kepada masa depan negara itu adalah Pengerusi MyPerintis Lawrence Low, pengasas Chester Venture Bhd Howard Chew dan pakar strategi Adrian Wee. – 3 Ogos, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen