Hannah Yeoh persoal tindakan DBKL tukar nama Taman Rimba Kiara


Noel Achariam

Taman Rimba Kiara menjadi kemelut antara penduduk TTDI dan DBKL sehingga isu itu terpaksa dibawa ke mahkamah. – Gambar fail The Malaysian Insight, 29 Julai, 2020.

DEWAN Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Kementerian Wilayah Persekutuan mesti menjelaskan mengapa nama Taman Rimba Kiara ditukar kepada Taman Awam Bukit Kiara, kata Ahli Parlimen Segambut Hannah Yeoh.

Beliau berkongsi di Facebook kenyataan DBKL yang pengurusan dewan bandaraya bersetuju untuk menukar nama “bagi mengelakkan kekeliruan orang ramai”.

Yeoh berkata ia tidak boleh dilakukan ketika kes mahkamah mengenai sebahagian pembangunan Taman Rimba Kiara sedang berjalan.

“DBKL di bawah kepemimpinan menteri Wilayah Persekutuan yang baharu (Annuar) tidak melakukan ini sekarang ketika perkara itu masih di dalam perbicaraan mahkamah.

“Keputusan ini pada dasarnya menghapus ‘Taman Rimba Kiara’ ketika penduduk masih berjuang untuk mempertahankannya. Sila tarik semua keputusan ini!” Yeoh menulis di Facebook.

The Malaysian Insight berusaha mendapatkan maklum balas daripada pejabat Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa.

DBKL dalam notisnya berkata orang ramai boleh keliru kerana terdapat sebuah taman besar di dekatnya yang berada di bawah kawalan Jabatan Landskap Negara.

Taman Rimba Kiara, bagaimanapun, berada di bawah bidang kuasa DBKL.

DBKL pada 2014 meluluskan pembangunan sebahagian taman bagi projek sembilan blok kondominium bertingkat, dan juga rumah mampu milik, di bawah usaha sama antara Yayasan Wilayah Persekutuan (YWP) dan Memang Perkasa Sdn Bhd, anak syarikat pemaju terkenal Malton Bhd.

Kelulusan itu diberikan ketika Tengku Adnan Tengku Mansor daripada Barisan Nasional menjadi menteri Wilayah Persekutuan dan diikuti dengan dakwaan rasuah.

Persatuan Penduduk Taman Tun Dr Ismail (TTDIRA) di bawah kumpulan Selamatkan Taman Rimba, berkata projek itu akan memusnahkan 10 hektar kawasan hijau terakhir di Kuala Lumpur, selain menambahkan kesesakan di kawasan pinggir bandar.

Penduduk saat ini sedang berusaha merayu terhadap keputusan mahkamah yang menolak permohonan mereka untuk semakan kehakiman bagi mencabar kelulusan pembangunan.

Di bawah pentadbiran Pakatan Harapan sebelum ini, Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Abdul Samad berunding untuk mengecilkan saiz projek yang terdiri daripada empat blok pangsapuri servis dan 204 unit rumah mampu milik, tetapi ia ditolak oleh Selamatkan Taman Rimba.

Mereka mahu perumahan kekal dan mampu milik untuk komuniti rumah panjang berhampiran, tetapi bukan kondominium bertingkat. – 29 Julai, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen