Perlukah orang ramai berbelanja lebih banyak dan kurangkan kerisauan?


OLEH kerana Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) yang diperkenalkan pada 10 Jun telah membenarkan beberapa langkah kelonggaran, perbelanjaan pengguna yang dijangkakan menerima rangsangan yang sihat masih dilihat seperti kurang memberangsangkan oleh penganalisis berdasarkan unjuran negatif terhadap sektor peruncitan dalam beberapa bulan ke hadapan.

Suku pertama Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) tahun ini menyaksikan pertumbuhan penggunaan swasta telah merosot kepada 6.7 peratus daripada 8.1 peratus pada suku keempat 2019. Prognosis perbelanjaan pengguna suku kedua juga kelihatan suram berdasarkan jangkaan penganalisis.

Pada bulan April, Persatuan Peruncitan Malaysia melaporkan nilai penjualan perdagangan borong dan runcit telah jatuh kepada -36.6 peratus, dan kita tidak mahu angka tersebut menjadi negatif lagi sepanjang tahun.

Juga, Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) mengeluarkan indeks sentimen pengguna - dari 82.3 pada suku keempat tahun 2019 sehingga 51.1 pada suku pertama tahun 2020.

Ketika kita menuju ke suku ketiga, penting untuk kita perhatikan bahawa perbelanjaan pengguna yang lebih tinggi iaitu ditakrifkan sebagai individu atau keluarga yang membeli barang dan perkhidmatan, sangat diperlukan kerana perbelanjaan merupakan salah satu mesin pertumbuhan ekonomi, terutamanya pada masa kemelesetan yang bakal dijana oleh wabak Covid-19.

Oleh itu, inilah masanya rakyat perlu memainkan peranan penting dengan berbelanja lebih, kerana kerajaan telah memasukkan wang ke dalam saku mereka melalui pakej rangsangan Prihatin dalam bentuk Bantuan Sara Hidup untuk segmen populasi B40 dan Bantuan Prihatin Nasional (juga untuk B40 dan beberapa segmen M40).

Menurut ahli ekonomi, kecenderungan purata untuk penggunaan adalah tertinggi di antara pendapatan rendah dan sederhana rendah, dan kedua-dua kumpulan dalam hal ini mempunyai tugas kebangsaan yang perlu dilaksanakan dalam membantu negara dengan berbelanja dan menghabiskan wang.

Kegagalan melaksanakan tugas ini akan berakhir dengan ekonomi Malaysia yang terjebak ke dalam perangkap kecairan di mana pam priming ekonomi melalui kemasukan wang ke dalam poket rakyat tidak akan meninggalkan kesan terhadap perbelanjaan.

Ini jelas menunjukkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) semasa pandemik Covid-19 adalah kejayaan yang luar biasa sehingga meninggalkan tanda kekal kepada tingkah laku kita sebagai pengguna, yang seterusnya telah mempengaruhi ekonomi ketika rakyat merasa waspada dan kurang yakin untuk keluar, memaksa mereka kurang berbelanja malah menyekat pertumbuhan ekonomi di negara ini.

Oleh itu, Menteri Hal Ehwal Ekonomi di Jabatan Perdana Menteri Mustapa Mohamed, mengeluh secara ringkas bahawa kesesakan lalu lintas dan pusat membeli-belah yang sesak secara teorinya membawa kepada perbelanjaan pengguna yang lebih tinggi tetapi aktiviti ekonomi sebenar masih lagi belum berjaya.

Ini mungkin disebabkan oleh keengganan orang ramai untuk berbelanja kerana mereka mungkin dibayangi oleh ketakutan, kurang keyakinan, dan juga terlalu berhati-hati untuk keluar dan menghabiskan wang mereka dalam masa yang sukar ini.

Kita begitu terbiasa dan mahir menghadapi paradoks kehidupan dan mata pencarian selama PKP sehingga kita lupa bahawa semasa PKPP, satu lagi paradoks sedang menanti kita iaitu kehidupan dan perbelanjaan.

Atau ia mungkin boleh diubah dalam keadaan hidup rakyat semasa PKP di mana kesan kehilangan pekerjaan dan sumber pendapatan secara terus-menerus merosakkan fikiran mereka bahawa ketika PKPP diperkenalkan, isu ini masih mempunyai pengaruh yang kuat dan berlarutan pada corak perbelanjaan mereka dan menyebabkan mereka lebih suka menabung daripada berbelanja serta membawa mereka ke arah paradoks mata pencarian dan simpanan.

Akhirnya, ini mungkin hanya berkenaan dengan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang diamanatkan oleh kerajaan, di mana ia menambahkan kesukaran orang ramai bagi menghabiskan wang mereka untuk membeli barang dan perkhidmatan di pusat membeli-belah dan di tempat-tempat lain.

Setelah menyedari hal ini, kerajaan telah melonggarkan SOP dengan lebih lanjut ketika Menteri Kanan Keselamatan dan Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob mengumumkan taman tema termasuk taman air dibenarkan beroperasi dan penyaringan suhu hanya akan diuji sekali di pintu masuk ke pusat beli-belah dan hotel, justeru memudahkan sesetengah proses ekonomi serta meningkatkan perbelanjaan pengguna.

Diharapkan langkah-langkah kelonggaran ini dapat disesuaikan dengan industri pelancongan yang dilanda teruk sehingga orang ramai bahkan tidak yakin untuk keluar dan menikmati destinasi pelancongan domestik bagi membantu menghidupkan kembali sektor pelancongan.

Sebuah laporan oleh JP Morgan ternyata cukup jelas apabila ia menyatakan bahawa semakin lama tempoh di mana langkah-langkah penjarakan sosial diperlukan dan semakin lama tempoh pelaksanaan pengurangan perjalanan untuk menyekat penyebaran jangkitan, semakin tinggi kesan terhadap pendapatan korporat.

Selain itu, tinjauan Rakuten Insight di Malaysia pada bulan Mei juga menunjukkan bahawa 88% responden yang berusia 35 hingga 44 tahun mengatakan mereka akan terus membeli barang secara dalam talian walaupun perniagaan telah dibuka dan langkah-langkah penjarakan sosial telah digugurkan.

Hal ini menimbulkan tanda tanya tentang adakah laporan kesuraman dan azab pada sektor peruncitan mengambil kira peningkatan transaksi penjualan runcit digital atau mungkin lebih dari sekadar mengimbangi penurunan drastik penjualan runcit fizikal kerana tidak ada sebarang pecahan antara angka penjualan runcit secara fizikal dan digital.

Dalam perbualan kami bersama pengurus kedai barangan Apple di beberapa pusat membeli-belah di Kuala Lumpur, kami dimaklumkan bahawa penjualan iPhone 11 meningkat secara drastik semasa PKP dan kebanyakan kedai telah kehabisan stok iPhone mereka.

Tetapi inilah perkara yang menarik, semua penjualan telah menuju ke arah digital kerana PKP. Perniagaan yang gemuruh untuk iPhone dan penghantaran Grab telah digunakan di mana pengurus kedai ini menggunakan kaedah tersebut sebagai proses penghantaran iPhone kepada pelanggan mereka.

Pembelian produk dalam talian juga harus ditonjolkan sebagai langkah menuju digitalisasi dan dianggap selamat dan mudah.

Namun, langkah-langkah kelonggaran kerajaan yang bertujuan membantu syarikat untuk beroperasi secara normal mungkin menjadi sia-sia sekiranya rakyat masih ragu-ragu untuk mengunjungi kedai-kedai fizikal kerana pusat beli-belah yang mahal telah dikurangkan menjadi bilik pameran gergasi.– 29 Julai, 2020.


* Jamari Mohtar dan Farhan Kamarulzaman adalah sebahagian daripada pasukan penyelidik di EMIR Research, sebuah organisasi pemikir bebas yang berfokuskan kepada pencernaan saranan-saranan dasar strategik berteraskan penyelidikan yang terperinci, konsisten dan menyeluruh.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen