LANGSUNG: Mahkamah benar tangguh hukuman Najib


The Malaysian Insight

Bekas perdana menteri Najib Razak tiba di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini bagi mendengar keputusan perbicaraan kes SRC International. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abdul Halim, 28 Julai, 2020.

NAJIB Razak diberi penangguhan pelaksanaan hukuman penjara dan denda RM210 juta bagi tujuh pertuduhan membabitkan RM42 juta dari SRC International Sdn Bhd yang masuk ke akaunnya.

Bagaimanapun, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Mohd Nazlan Mohd Ghazali ketika membenarkan permohonan pembelaan mengarahkan jumlah ikat jamin ditambah RM1 juta dengan dua penjamin. Najib diberi tempoh sehingga esok bayar wang jaminan.

Nazlan juga mengarahkan Najib melaporkan diri di balai polis berhampiran pada 1 dan 15 hari bulan setiap bulan.

Terdahulu Najib dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta bagi tuduhan salah guna kuasa, serta penjara 10 tahun masing-masing bagi tiga tuduhan pecah amanah dan tiga pertuduhan pengubahan wang haram.

Secara keseluruhannya, Najib menghadapi 42 tuduhan dalam lima perbicaraan – tiga daripadanya sedang berlangsung.

Perbicaraan yang sedang berlangsung melibatkan wang rakyat berjumlah RM2.282 bilion yang didakwa diterima oleh Najib antara 2011 dan 2014.

Dalam satu perbicaraan berasingan, Najib menghadapi tuduhan salah guna kuasa kerana mengubah laporan audit 1MDB.

Perbicaraan keempat, juga melibatkan dana SRC International, ditetapkan bermula pada 5 Julai tahun depan. Bagi kes itu, Najib meminta dibicarakan atas tiga tuduhan pengubahan wang haram berjumlah RM27 juta.

Beberapa penyokong, berpakaian merah, melaungkan Hidup Bossku di luar pagar utama Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur. – Gambar The Malaysian Insight oleh Hasnoor Hussain, 28 Julai, 2020.

The Malaysian Insight membawakan laporan persidangan hari ini secara langsung:

7.33pm: Nazlan membenarkan penangguhan pelaksanaan hukuman tetapi jumlah ikat jamin ditambah RM1 juta dengan dua penjamin. Najib diberi tempoh sehingga esok bayar wang jaminan.

Beliau juga mengarahkan Najib melaporkan diri di balai polis berhampiran pada 1 dan 15 hari bulan setiap bulan.

Perbicaraan ditangguhkan.

7.20pm: Shafee kemudian rujuk Artikel 5 dan 8 Perlembagaan Persekutuan dan minta mahkamah memeriksa semua kes VIP yang disebuy Sithambaram.

“Tidak satu satu pun diberi penangguhan. Anwar Ibrahim akhirnya diberi penangguhan di Mahkamah Persekutuan,” katanya.

“Hakikatnya beliau (Najib) mendapat hak melalui dua peringkat rayuan. Kemudian timbul isu, adakah kita akan perjarakan (semasa rayuan)? Bagaimana jika beliau menang rayuan? Bukankah ini sia-sia?

“Saya merayu Yang Ariff bahawa jika tidak diberi penangguhan akan menyebabkan ketidakadilan. Yang Arif boleh beri penangguhan berserta dengan syarat. Semuanya bergantung pada budi bicara Yang Arif, bagaimana syarat-syaratnya.”

7.16pm: Shafee membalas, berkata denda RM210 juta itu belum pernah berlaku sebelum ini dan patut disifatkkan “keadaan luar biasa”.

“Perlu diingat bahawa anak guam saya juga ada komitmen lain berjumlah RM1.69 bilion. Itu sahaja sudah mengejutkan.”

6.58pm: Sithambaram berkata penangguhan hukuman perlu ada sebab dan keadaan “luar biasa”.

6.35pm: Najib kelihatan tenang semasa hakim menjatuhkan hukuman.

Harvinderjit memohon penangguhan pelaksanaan hukuman sementara menunggu rayuan di Mahkamah Rayuan.

Beliau juga berkata Najib tidak perlu membayar jaminan tambahan. Najib telahpun membayar RM6 juta bagi lima perbicaraan yang dihadapinya.

Harvinderjit berhujah keyakinan orang awam akan terjejas sekiranya Najib tidak diberi penangguhan hukuman sambil menambah statusnya sebagai ahli Parlimen dalam perbicaraan lain juga akan terjejas.

6.28pm: Mahkamah sambung bersidang.

Nazlan menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun kepada Najib berserta denda RM210 juta atas pertuduhan salah guna kuasa.

“Saya telah menimbang semua faktor bagi pengurangan hukuman serta mengambil kira kepentingan awam dan kepentingan tertuduh,” katanya.

Bagi tuduhan salah guna kuasa, Nazlan menjatuhkan Najib hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta. Hakim itu menambah lima tahun sebagai ganti kegagalan membayar denda. 

Beliau juga menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun bagi setiap tuduhan jenayah pecah amanah jenayah (CBT) dan pengubahan wang haram. Semua hukuman penjara berjalan serentak. 

Tiada denda bagi tuduhan pengubahan wang haram.

5.35pm: “Saya ingin rujuk kepada sepanjang tempoh sebagai perdana menteri negara berkembang maju dan mengalami pertumbuhan ekonomi yang pesat,” kata Najib kepada mahkamah.

“Kita menyaksikan pasaran saham melonjak untuk satu jangka masa yang panjang dalam sejarah negara dengan 1,900 mata di BSKL.

“Sepanjang tempoh tersebut saya memastikan pembangunan pembangunan infrastruktur berskala besar dalam negara termasuk pengangkutan awam dan perumahan. 

“Saya juga memastikan setiap kumpulan komuniti mendapat manfaat, misalnya petani, peniaga kecil dan penjawat awam telah mendapat manfaat daripada program berskala besar untuk meningkatkan pendapatan mereka.”

Akta Keselamatan Dalam Negeri juga dimansuhkan semasa beliau jadi perdana menteri, dan patut diberi penghargaan yang secukupnya, kata Najib.

“Saya juga mengemukakan cadangan untuk menerapkan sistem yang lebih telus bagi sumbangan politik dan cadangan itu memerlukan sokongan dari pembangkang. Tetapi pembangkang pada masa itu tidak setuju, jadi cadangan tersebut tidak berjaya.

“Oleh itu Yang Arif, secara ringkasnya saya ingin katakan, sebagai orang Islam sekali lagi saya ulangi saya tidak minta wang RM42 juta itu, saya tidak merancang untuk mendapatkan wang RM42 juta itu dan wang RM42 juta itu juga tidak ditawarkan kepada saya.

“Tidak ada keterangan atau saksi yang menyatakan demikian. Saya tidak mempunyai pengetahuan mengenai RM42 juta itu. Wallahi Wabillahi Wattallahi.”

Nazlan mengarahkan mahkamah berhenti rehat 15 minit sebelum menjatuh hukuman.

5.30pm: Shafee berkata Najib mahu berucap kepada mahkamah.

“Anak guam saya ingin katakan sesuatu.”

Sebahagian penyokong Najib Razak kelihatan berdoa ketika melihat bekas perdana menteri itu masuk ke Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pagi ini. – Gambar The Malaysian Insight oleh Hasnoor Hussain, 28 Julai, 2020.

5.25pm: Sithambaram gulung hujah.

Beliau berkata mahkamah harus menjatuhkan hukuman maksimum 20 tahun penjara dan denda RM210 juta, iaitu lima kali ganda jumlah RM42 juta yang diubah, bagi kesalahan salah guna kuasa.

4.54pm: Sithambaram memberi contoh kes kerajaan India lawan Ketua Menteri Tamil Nadu J Jayalalithaa yang didapati bersalah kerana rasuah.

4.39pm: Sithambaram merujuk kes bekas MB Selangor Khir Toyo yang disabitkan bersalah atas kesalahan rasuah. Menurutnya, hukuman penjara 12 bulan yang dijatuhkan ke atas Khir pada 2011 disifatkan Hakim Mahkamah Tinggi Wira Mohtarudin Baki wajar untuk memastikan penjawat awam berjawatan tinggi tidak menyalahgunakan kedudukan mereka. 

4.21pm: Sithambaram berkata hukuman mestilah menjadi pengajaran kepada masyarakat supaya tidak mengulangi jenayah yang sama.

4.15pm: Sithambaram berhujah bahawa selepas bekas peguam negara Mohamed Apandi Ali pada 2016 membersihkan Najib dari salah laku, bekas perdana menteri itu tidak bertindak untuk mendapatkan semula RM42 bilion.

“Kes ini mencemarkan imej negara, menjadikan negara kleptokrasi.”

Sithambaram berkata belum pernah dalam sejarah perdana menteri dan menteri kewangan di Malaysia didapati bersalah.

Katanya, hukuman yang dijatuhkan ke atas penjawat awam seperti pegawai polis dan exco kerajaan negeri tidak sepadan dengan Najib.

4.13pm: “Rasuah berleluasa di negara ini, dan mesti ditolak supaya Malaysia muncul sebagai negara kelas pertama. Hukuman dan dan pencegahan mesti jadi keutamaan (penting),” kata Sithambaram. 

“Sebagaimana kelakuan mereka yang berjawatan tinggi begitu jugalah yang berada di bawah. Sebarang toleransi akan membawa bencana kepada masyarakat.

“Hukuman haruslah terburuk yang dapat dibayangkan, dan kes ini adalah seumpamanya,” katanya Sithambaram, dambil menambah tiada pemulangan RM42 juta tersebut.

4.10pm: Mahkamah sambung bersidang.

Sithambaram berkata hukuman ini harus jadi pengajaran bahawa tiada siapa pun boleh terlepas dari undang-undang.

Pendakwaan berhujah bahawa Najib gagal menjalankan tanggungjawabnya terhadap rakyat dan menggesa hukuman ke atasnya akan menjadi amaran kepada mereka yang memegang jawatan paling tinggi seperti Najib.

3.39pm: Shafee berhujah bahawa 45% daripada RM42 juta dibelanjakan untuk kegunaan politik, untuk biayai program kebajikan, tanggungjawab sosial korporat (CSR) dan program amal.

Katanya, tidak sampai 1% digunakan untuk kos ubah suai rumah Najib dan transaksi kad kredit. Dan ini merupakan kes rasuah pertama di mana tertuduh disabitkan bersalah kerana membelanjakan hanya sedikit wang untuk kegunaan sendiri.

Shafee menegaskan bahawa Najib memulangkan AS$620 juta (RM2.6 bilion) daripada AS$681 juta yang diterimanya.

Shafee beritahu mahkamah Najib akan kemuka pernyataan kepada mahkamah selepas pendakwaan membalas hujah mitigasi pembelaan.

Nazlan benarkan permohonan Sithambaram untuk berhenti rehat lima minit.

3.35pm: Shafee berkata pegawai jahat seperti bekas CEO SRC International Nik Faisal Ariff Kamil dan bekas pengarahnya Suboh Md Yassin yang lebih bersalah.

“Anak guam saya sahaja yang dipersalahkan, manakala yang lain, yang lebih bersalah ini tidak ada usaha pun untuk bawa mereka ke muka pengadilan,” katanya, sambil menambah Najib berasakan beliau adalah mangsa politik.

Shafee berkata siasatan mungkin gagal berkenaan perkara itu.

“Saya ingin tegaskan bahawa anak guam saya telah menjalani hukuman berat, dia didakwa di sekurang-kurangnya empat mahkamah lain. Dia juda dikejar oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri dan paling tidak masuk akal dia perlu membayar cukai pendapatan berjumlah RM1,69 bilion. Jumlah yang terlampau banyak bagi sesorang individu.

“Maknanya, menurut lembaga hasil pendapatan anak guam saya lima kali ganda lebih dari jumlah itu, yang mana tidak masuk akal dan sukar dipercayai.”

Peguam itu juga berkata Najib terang-terang “ditindas”.

“Oleh itu, dia banyak menderita.”

3.25pm: SRC ditubuhkan atas saranan Unit Perancang Ekonomi walaupun hakikatnya ia diperdebatkan oleh 1MDB, kata Shafee.

“Idea untuk menubuhkan SRC seperti Petronas, ini adalah untuk bekalan elektrik yang berterusan, bergantung kepada selain gas dan minyak.

“Pelanggan saya memberitahu bahawa dia sebenarnya sangat mendukung gagasan penubuhan SRC dengan mempertimbangkan kebijakan dan motivasi penubuhan SRC. Dan hanya untuk satu-satunya alasan itu dia mungkin dilihat bersemangat dan sebenarnya bertindak pantas pada keputusan tertentu.

“Yang Ariff, pelanggan saya tidak pernah menjadi orang yang terlibat dalam urusan korporat. Dia tidak pernah menjadi ahli lembaga atau berada dalam kedudukan untuk memberi nasihat kepada lembaga pengarah.

“Oleh kerana Yang Ariff mempunyai pengalaman dengan Suruhanjaya Sekuriti ... pelanggan saya bukan orang korporat profesional. Kepercayaannya yang tulen bahawa ahli lembaga pengarah akan melakukan kepatuhan dan ketekunan yang sewajarnya, dia menyatakannya sehingga hari ini.

“Dia percaya itulah yang seharusnya mereka lakukan. Saya ingin menekankan ini, jika dia bersalah, dia hanya bersalah kerana mempercayai orang yang seharusnya menjalankan syarikat, baik 1MDB dan juga SRC.

“Dalam keadaan tertentu, dia terlalu mempercayainya. Untuk itu dia rela disalahkan, tetapi dia bukan perdana menteri pertama yang terlalu mempercayai orang lain.”

Shafee berkata  semua perdana menteri, terutama Dr Mahathir Mohamad, mengalami musibah kerana perlu terlalu mempercayai orang dan bergantung kepada mereka.

3.18pm: Najib memberikan tiga kenyataan kepada SPRM antara 2015 dan 2018, dan kenyataan lain kepada polis, kata Shafee.

3.10pm: Shafee memulakan proses mitigasi, dengan mengatakan bahawa Najib dilahirkan di Kuala Nipis, Pahang, pada 23 Julai 1953, dan mempunyai ijazah dari University of Nottingham.

Shafee berkata Najib mendapat pendidikan rendah dan menengah di St John’s Institution di Kuala Lumpur.

Peguam terus menyenaraikan aktiviti politik Najib bermula dengan Umno Pekan.

Shafee berkata sepanjang sembilan tahun Najib sebagai perdana menteri, antara 2009 hingga 2018, dia harus mengendalikan 70 syarikat di Khazanah dan Petronas.

Sementara itu, dia adalah ketua Umno Pekan dan penasihat gabungan Barisan Nasional.

“Saya dimaklumkan anak guam saya tidak mempunyai saman lalu lintas atau kesalahan lain, kecil atau besar.

“Kedua, itu adalah fakta yang dia bekerjasama dengan polis dan SPRM. Pada tahun 2015 sendiri - semasa menjadi perdana menteri dan menteri kewangan - di mana perkara ini disiasat, dia memulakan dengan Jawatankuasa Kira-kira Wang Umum, yang mengawasi isu-isu SRC.

3.05pm: “Ada situasi di mana hukuman dapat ditunda, tertuduh memerlukan alasan yang baik agar hukuman ditangguhkan,” kata Nazlan.

Dia menolak penangguhan untuk menjatuhkan hukuman dan perintah agar pengurangan dilakukan.

Namun, dia berkata bahawa Najib masih boleh memohon penangguhan hukuman mati, tetapi hanya setelah dijatuhkan hukuman.

2.57pm: Nazlan mengambil masa untuk membuat keputusan.

2.45pm: Nazlan bertanya adakah status Najib telah berubah sejak sabitan dan adakah jaminan tambahan diperlukan.

Shafee berkata tidak, memetik kes lain di mana tertuduh dijatuhkan hukuman selama dua tahun.

“Tertuduh mempunyai jaminan RM500,000 dan itu tidak dinaikkan,” kata Shafee, menambah bahawa peranan jaminan bukan untuk menghukum tetapi untuk memastikan tertuduh hadir di mahkamah.

Shafee berkata bahawa anak guamnya telah patuh.

Shafee juga memberitahu mahkamah bahawa anak perempuan Najib datang dari Singapura untuk bersamanya, sambil menunjukkan bahawa Najib juga selalu dikawal oleh polis.

“Mereka bekerja 24 jam sehari.

“Sebagai bekas perdana menteri, dia ada polis pengiring. Polis akan selalu pantau. Jika dia cuba lari, mereka akan maklumkan segera pada KPN,” kata Shafee.

2.40pm: Nazlan bertanya adakah tertuduh sudah berada dalam tahanan dalam kebanyakan kes yang disebutkan oleh Shafee.

“Tidak semua,” kata Shafee.

Shafee berpendapat bahawa hukuman dan mitigasi dapat dipisahkan dari hari keputusan dikeluarkan.

Dia berkata bahawa dia dimaklumkan oleh bekas peguam cara negara Yusof Zainal Abiden bahawa pengaturan seperti itu adalah rutin.

2.25pm: Shafee merujuk kepada kes yang dikendalikannya, di mana hakim mensabitkan tertuduh tetapi tidak menjatuhkan hukuman kerana tertuduh meminta penangguhan hukuman.

Dia merujuk kepada kes lain di mana tertuduh penangguhan hukuman selama tiga hari setelah keputusan dijatuhkan.

Shafee merujuk kepada kes ketiga di mana hakim mahkamah tinggi menangguhkan mahkamah selepas keputusan disampaikan.

Hakim kemudian menjatuhkan hukuman mati ke atas tertuduh dengan hukuman gantung. 

2.20pm: Najib masuk semula ke mahkamah dari bilik saksi.

Peguam telah mengambil kedudukan mereka dan sedang menyiapkan hujah mereka. Mahkamah sedang bersidang.

12.51pm: Nazlan menangguhkan mahkamah sehingga jam 2 petang.

Dia berkata jika dia tidak yakin dengan hujah pertahanan, maka mitigasi akan dilakukan pada petang ini. Najib bangun dan disambut oleh penyokong. 

12.47pm: Shafee berkata bahawa Najib terikat dengan syarat jaminan sehingga proses sabitan selesai, dengan alasan akan menjatuhkan hukuman sehingga Isnin.

“Yang Ariff boleh yakin, kita semua akan berada di sini pada hari Isnin pagi.”

Nazlan bertanya kepada pihak pembelaan apa yang akan terjadi pada orang yang dihukum di antara mereka.

Nazlan bertanya setelah jaminan RM3.5 juta yang dibuat oleh Najib dan pihak pembelaan berpendapat jaminan tersebut dikenakan sehingga dijatuhkan hukuman.

“Ini bukan sesuatu yang luar biasa. Saya secara peribadi telah melakukan sepuluh atau lebih kes, ” kata Shafee.

“Adakah pihak pendakwaan ada kaitan dengan ini? Saya tidak yakin, ”kata Nazlan.

Shafee meminta mahkamah untuk menangguhkan dan bersambung pada pukul 2:30 petang.

“Saya perlu bertanya kepada seseorang, bekas DPP dan peguam cara negara mengenai hal ini,” kata Shafee.

12.41pm: Sithambaram kemudian berkata: “Saya ingin mencatat bahawa kami sudah siap untuk dijatuhkan hukuman. Sekiranya tertuduh dihukum, mahkamah akan menjatuhkan hukuman mengikut undang-undang. Nampaknya setelah disabitkan hukuman dijatuhkan. Persoalan untuk tidak menjatuhkan hukuman ini tidak timbul. “

Sithambaram membacakan Seksyen 57 Akta Mahkamah Kehakiman 1964, yang mengatakan bahawa tidak ada rayuan akan dibuat sebagai penangguhan pelaksanaan, tetapi Mahkamah Tinggi boleh menangguhkan pelaksanaan keputusan, perintah, sabitan atau hukuman yang menunggu rayuan atas syarat-syarat seperti jaminan untuk pembayaran wang apa pun, atau pelaksanaan atau tidak pelaksanaan apa-apa tindakan, atau penderitaan apa-apa hukuman yang diperintahkan oleh atau dalam penghakiman, perintah, sabitan atau hukuman sebagaimana yang difikirkan wajar oleh Mahkamah.

12.35pm: Shafee mengucapkan terima kasih. Dia menambah hakim boleh memberikan hukuman mati.

Peguam berkata tidak ada penguatkuasaan hukuman sehingga diumumkan.

Shafee merujuk kepada Seksyen 311 Kanun Prosedur Jenayah, yang mengatakan mahkamah boleh menghentikan pelaksanaan hukuman, perintah atau hukuman.

“Jadi penangguhan mungkin dilakukan oleh Yang Ariff sementara menunggu hukuman dijatuhkan.

Kami juga akan meminta penangguhan, sementara menunggu Mahkamah Rayuan.

“Perundangan ini dikembangkan dengan baik dalam sistem perundangan AS di mana penasihat dapat digugat oleh klien kerana tidak mengambil petunjuk olehnya mengenai mitigasi.

12.28pm: Harvinderjit memaklumkan mahkamah mengenai kemungkinan ada rayuan.

Dia berhasrat untuk mengajukan permohonan rasmi sebaik sahaja proses mitigasi selesai.

Najib kelihatan terduduk di kandang tertuduh. Suasana dalam kalangan peguam bela nampak suram.

Sithambaram berucap di mahkamah. Dia berkata bahawa pengurangan dapat dilakukan hanya dengan penilaian lisan, sambil menambah pihak pembelaan tidak perlu menunggu penghakiman penuh dalam tiga minggu.

“Hakim telah mendapati tertuduh bersalah namun tidak ada penangguhan. Namun ada pengurangan.” Dia berkata bahawa pendakwaan akan berprasangka jika penangguhan pelaksanaan tidak diberikan.

12.17pm: Oleh itu, saya mendapati tertuduh bersalah dan mensabitkan tujuh tertuduh itu.

Najib yang duduk, kelihatan tenang ketika keputusan dijatuhkan.

Selepas keputusan mahkamah dibacakan, peguam Najib, Muhammad Shafee Abdullah berkata pasukan pembelaan memerlukan masa untuk melakukan mitigasi.

Dia mencadangkan perbicaraan mitigasi dapat diadakan pada hari Isnin.

Dia percaya tidak akan ada prasangka dari pihak pendakwaan dan Najib tidak akan pergi ke mana-mana kerana “negara ini dalam perintah pengurungan” akibat pandemi Covid-19.

12.14pm: Mengenai tiga tuduhan pengubahan wang haram Najib, Nazlan berkata tertuduh menunjukkan “kejahilan undang-undang” dari keterangannya, mengenai pengiriman wang RM42 juta ke dalam akaun banknya.

Fakta dan keadaan yang ditunjukkan oleh bukti menunjukkan bahawa Najib tidak boleh mendakwa tidak mempunyai pengetahuan mengenai akaun banknya.

Pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan yang munasabah atas tiga tuduhan pengubahan wang haram oleh Najib (Seksyen 4 (1) (b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pembiayaan Anti-Keganasan dan Hasil Akta Kegiatan Tidak Sah).

12.12pm: Pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah atas tiga tuduhan pecah amanah di bawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan, kata Nazlan.

12.03pm: Derma Arab yang dikatakan, dalam jumlah berbilion dolar, kononnya untuk mempertahankan Islam moderat dan mempromosikan keamanan.

Nazlan berkata bagaimanapun, wang itu digunakan untuk aktiviti yang hanya dapat ditafsirkan sebagai kegiatan politik bagi pihak gabungan Barisan Nasional.

Najib juga menggunakan sumbangan yang diduga untuk “perbelanjaan peribadi secara terang-terangan”, seperti perjalanan ke Itali dan Hawaii.

Hakim menyimpulkan bahawa tuntutan derma Arab tetap tidak terbukti dan surat-surat dari Putera Saud tidak pernah dikemukakan sebagai bukti.

11.56am: Nazlan merujuk kepada tiga surat oleh seorang Putera Saud yang kononnya menyatakan berbilion-bilion sumbangan dari Arab Saudi, yang tidak dinyatakan oleh Najib kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagai hadiah.

Najib juga tidak berterima kasih kepada kerajaan Arab Saudi atas sumbangan tersebut. Di samping itu, Najib memberi keterangan bahawa dia tidak tahu siapa Putera Saud.

11.43am: Tidak ada pengesahan kerajaan yang dapat dibuat di mahkamah bahawa perdana menteri menerima sumbangan daripada Raja Abdullah, kata Nazlan.

11.42am: Tidak ada kenyataan rasmi bahawa sumbangan dari Arab Saudi.

“Tertuduh boleh mengambil telefonnya untuk mengesahkan sumbangan itu,” kata Nazlan, sambil menambahkan bahawa Najib tidak berkomunikasi dengan pegawai kementerian luar negeri atau kerajaan Arab Saudi.

“Saya mendapati bahawa kegagalan tertuduh memastikan pengesahan rasmi bahawa sumbangan itu secara rasmi daripada Raja Abdullah adalah mustahil.”

11.39am: Hujah pembelaan bahawa Najib menerima wang daripada Abdullah bin Abdulaziz Al Saud tidak dapat dipertahankan kerana tidak ada bukti Najib berusaha untuk mengesahkan sumbangan atau tujuannya dengan raja atau Riyadh.

Najib hanya bergantung pada dakwaan Low berdasarkan hubungan rapat yang kononnya dengan kerajaan Arab. Nazlan merujuk kepada pertemuan di Riyadh pada Januari 2010.

11.35am: Low tidak akan melakukan aktiviti menipu yang membahayakan tertuduh.

“Saya tidak fikir Jho Low akan mengambil risiko untuk melakukan apa yang diperlukannya untuk memastikan dana mencukupi dengan mempertaruhkan hubungannya dengan Najib.”

Hakim mengatakan “sukar” untuk membayangkan Najib menjadi mangsa penipuan oleh Low. 

Hakim berkata: “All roads lead to Rome and (the accused) lead it to Riyadh.” (Semua kekayaan pergi kepada Rom dan (tertuduh) mengarahkannya ke Riyadh.)

Beliau berkata demikian ketika mengulas dakwaan pasukan pembelaan bahawa tertuduh menyangka bahawa wang dalam akaun banknya adalah sumbangan daripada kerabat diraja Arab Saudi.

11.27am: Nazlan sudah sejam membaca penghakiman.

11.26am: Najib tidak mengambil langkah yang logik untuk memulangkan RM42 juta ketika dimaklumkan bahawa wang itu asalnya dari SRC International.

Hakim berkata sebagai pemegang saham Menteri Kewangan Diperbadankan, yang mengawal SRC International, Najib ada tanggungjawab untuk memastikan pemulangan wang itu.

11.17am: Najib, dalam keterangannya, mengakui tahu orang tengah 1MDB Low Taek Jho berkomunikasi dengan bekas setiausaha sulit Azlin Alias yang kini sudah meninggal dunia, berhubung status akaun bank berkenaan.

Walaupun Najib menafikan tahu tentang akaunnya antara 2011 dan 2015, ahli Parlimen Pekan itu ada mengeluarkan cek apabila wang itu dimasukkan dalam akaun berkenaan.

Jumlah dimasukkan pernah mencecah RM1 bilion, kata Nazlan, menambah Najib menipu berkaitan pengetahuan sebenarnya terhadap akaun berkenaan, termasuk kiriman wang RM42 juta daripada from SRC International.

11.11am: Nazlan merujuk kepada dakwaan pemalsuan oleh pihak pembela berkaitan dokumen perbankan. Bekas pengarah SRC International Suboh Md Yassin mendakwa ada kemungkinan tandatangannya dipalsukan.

Saksi tidak tahu apa yang ditandatanganinya, walaupun ia satu pemalsuan.

“Dia tidak ingat apa yang ditandatanganinya.”

Tambahan pula, sudah lima tahun berlalu sejak saksi menandatangani dokumen itu, Nazlan berkata saksi mengalami serangan strok.

Menjadi kebiasaan untuk syarikat menggunakan dokumen yang mempunyai salinan tandatangan penandatangan.

11.03am: Pinjaman kedua RM2 bilion daripada KWAP kepada SRC International diluluskan walaupun Najib tidak tahu apa sebenarnya berlaku pada pinjaman pertama RM2 bilion.

Hakim berkata peguam Najib berkata perkara itu kuasa ahli lembaga pengarah SRC International.

“Sukar untuk saya faham bila jumlah terbabit sangat besar,” kata Nazlan.

Peguam gagal menyangkal keraguan munasabah pertuduhan salah guna kuasa terhadap Najib mengikut Seksyen 23(1) Akta SPRM 2009.

10.55am: Berkenaan hujahan peguam bahawa pendakwa tidak dapat mewujudkan kaitan antara RM42 juta dalam akaun Najib dan pinjaman RM4 bilion KWAP kepada SRC International, Nazlan berkata pendakwa tidak perlu berbuat demikian dalam kes untuk membuktikan Najib bersalah.

10.54am: Nazlan berkata pihak pembelaan gagal membantah kes pendakwaan bahawa tindakan Najib bukan untuk kepentingan negara.

10.45am: Bekas menteri kewangan kedua Ahmad Husni mahu ke Switzerland pada 2015 bagi menyiasat berbilion dana SRC International yang dibekukan oleh pihak berkuasa di sana.

Nazlan berkata Najib bukan saja menghalang Husni tetapi menafikan dalam keterangannya bahawa delegasi penuh kerajaan mungkin dapat melakukan kerja dengan lebih baik dalam menyiasat dana yang dibekukan itu.

Najib sebaliknya membiarkan perkara itu untuk diselesaikan oleh ahli lembaga pengarah SRC International.

10.43am: Najib pada sesi soal balas bersetuju bahawa jaminan kerajaan untuk pinjaman KWAP diperlukan kerana SRC International tidak boleh beroperasi kerana tidak ada rekod pencapaian.

Nazlan berkata itu adalah hujahan agenda nasional diberikan oleh tertuduh.

“Naratif ini tidak sepenuhnya benar ketika keterangan bekas ketua setiausaha perbendahaan Mohd Irwan Serigar Abdullah dipertimbangkan.”

Keterangan Irwan berdasarkan kepada tempoh perkhidmatannya, individu yang menyelia syarikat seperti SRC International mesti dapat menunjukkan kemampuannya untuk membayar balik pinjaman.

Irwan’s evidence was based on his long service, who maintained that a company such as SRC International must be able to establish its ability to repay the loa

10.32am: Nazlan berkata proses KWAP disegerakan. Bekas ketua setiausaha perbendaharaan Wan Abdul Aziz Wan Abdullah, yang dilantik sebagai pengerusi KWAP, dibuat untuk mempercepatkan pinjaman RM4 bilion kepada SRC International.

10.26am: Unit Perancang Ekonomi tidak mengesyorkan pinjaman Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP) diberikan kepada SRC International, sebaliknya mencadangkan pinjaman konvensional kepada entiti berkaitan kerajaan.

10.24am: Nazlan berkata Najib memainkan peranan penting dalam penubuhan SRC International.

10.19am: Nazlan mula membacakan penghakimannya dengan berkata kes prima facie wujud pada peringkat pendakwaan, pada November

Pendakwa perlu membuktikan kes melampaui keraguan munasabah.

10.18am: Nazlan mengucapkan terima kasih kepada peguam kedua-dua pihak atas mereka sepanjang perbicaraan.

Katanya, beliau akan membacakan dapatan penting dan penghakiman secara bertulis akan boleh diperoleh dalam tempoh tiga minggu untuk pihak yang mahu memfailkan rayuan.

10.17am: Ketua peguam Najib, Muhammad Shafee Abdullah masuk ke bilik mahkamah. Mahkamah mula bersidang.

10.14am: Berbaju kurung warna krim, Nooryana Najwa, anak perempuan Najib duduk di belakang Riza.

10.12am: Peguam, Harvindejit Singh masuk ke bilik mahkamah. Galeri awam penuh dengan wakil media dan ahli Umno.

10.01am: Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi duduk di sebelah Najib. Turut hadir di galeri awam ialah anak tiri Najib, Riza Aziz.

10am: Megat Ikhsan Zulkarnain, 49, dari Kajang berkata beliau datang untuk menunjukkan sokongan.

“Saya percaya beliau tidak bersalah. Banyak yang beliaukan lakukan untuk membantu rakyat ketika menjadi PM. Ini percubaan untuk memenjarakan beliau. Saya rasa beliau akan dipenjarakan.”

Timbalan Presiden Umno Mohamad Hassan bersalaman dengan penyokong ketika tiba di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur hari ini. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abdul Halim, 28 Julai, 2020.

9.58am: Najib, dikerumuni sebahagian penyokong, duduk di galeri awam. Beliau kelihatan berbual sedikit dan melihat telefon bimbitnya.

9.57am: V. Sithambaram masuk ke mahkamah bersama pendakwa yang lain, turut memakai topeng pelitup muka.

9.52am: Peguam mulai masuk ke bilik mahkamah. Najib belum masuk ke bilik mahkamah. Tiada ahli keluarganya kelihatan di kompleks mahkamah.

9.36am: Mat Hasan menemani Najib ke bilik mahkamah di tingkat lima.

9.27am: Najib tiba bersama kira-kira 100 penyokong.

9.20am: Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan tiba bersama sekumpulan penyokong memakai kemeja T warna biru.

8.50am: Wakil media dibenarkan masuk. Berpuluh-puluh pegawai polis bersenjata mengawal kawasan mahkamah.

8.32am: Peguam dibenarkan masuk.

8.20am: Sekurang-kurangnya 100 penyokong Najib berkumpul di luar Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur. Wakil media dan peguam menunggu untuk masuk.

Lebih ramai penyokong menunggu di Masjid Wilayah.

8.15am: Beberapa penyokong, berpakaian merah, melaungkan “Hidup Bossku” di luar pagar utama.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen