Tiada tindakan diambil terhadap Jepak, kata saksi


Ravin Palanisamy

Rosmah Mansor berdepan tiga tuduhan berkaitan dengan dakwaan penyelewengan dana untuk pembekalan dan pemasangan tenaga solar di 369 sekolah luar bandar di Sarawak bagi Kementerian Pendidikan. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 13 Julai, 2020.

KEMENTERIAN Pendidikan sudah mengemukakan tiga langkah selepas Jabatan Kerja Raya mendapati kontrak yang diberikan untuk projek hibrid suria diubah oleh Jepak Holdings, kata mahkamah tinggi hari ini.

Bekas Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan Alias Ahmad memberi keterangan bahawa ketiga-tiga langkah itu adalah untuk diadakan siasatan dalaman atau untuk meminda kontrak dengan membuat perjanjian tambahan atau membuat laporan polis.

Namun katanya apa yang diketahuinya tidak ada langkah dibuat sehingga beliau bersara pada 22 Mei 2018.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan peguam tertuduh Rosmah Mansor, Akberdin Abdul Kader semasa soal jawab.

Kontrak solar itu ditandatangani pada 20 Jun 2017 selepas kementerian mengeluarkan sejumlah bayaran kepada Jepak. 

Beliau menambah kementerian pada 14 Mac 2018 mengadakan mesyuarat untuk membincangkan perubahan kontrak yang dilakukan oleh Jepak. 

Melihat kepada beratnya isu ini penasihat undang-undang kementerian kemudian mencadangkan agar laporan polis dibuat untuk pengurangan kontrak. 

Akberdin: (Tetapi) Kamu dan menteri pendidikan ketika itu (Mahdzir Khalid) tidak membuat laporan polis tetapi sebaliknya mencadangkan agar kontrak yang diubah dapat dibaiki dengan perjanjian tambahan.

Alias: Tidak setuju.

Akberdin: Jadi mengapa kamu tidak membuat laporan polis?

Alias: Tidak ada tiga tindakan yang diambil.

Akberdin: Kenapa tidak ada yang dilakukan?

Alias: Saya mendapat tahu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) mengambil fail untuk siasatan. Jadi itulah sebabnya mungkin tidak dapat melakukannya.

Akberdin: Dato pada ketika itu SPRM belum mula menyiasat projek ini. Kamu tidak mahu membuat laporan dan menghalang orang lain membuat laporan.

Alias: Saya tidak bersetuju.

Akberdin: Saya menyatakan bahawa kamu dan Mahdzir bersekongkol dengan Jepak. Itulah sebabnya kamu melepaskan mereka dan tak ada tindakan yang diambil.

Alias: Tidak setuju. – 13 Julai, 2020.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen