Laporan PBB mengenai kemiskinan bertentangan dengan Putrajaya


Ragananthini Vethasalam

Philip Alston yang merupakan bekas Pelapor Khas Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) Berhubung Kemiskinan Tegar dan Hak Asasi Manusia melakukan lawatan penyelidikannya di Malaysia tahun lalu. – Gambar srpoverty.org, 6 Julai, 2020.

MAKLUM balas kerajaan terhadap penemuan pegawai PBB mengenai Malaysia menunjukkan ia bertentangan dengan komitmennya untuk membasmi kemiskinan, kata Philip Alston.

Alston yang merupakan bekas Pelapor Khas Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) Berhubung Kemiskinan Tegar dan Hak Asasi Manusia yang melakukan lawatan penyelidikannya tahun lalu mengatakan hal ini dalam laporan lawatannya yang didedahkan kepada umum hari ini.

Beliau berkata kadar kemiskinan nasional mencapai 0.4% dan merupakan yang terendah di dunia.

Alston turut melampirkan maklum balas kerajaan Malaysia terhadap laporannya yang dibuat semasa sesi Majlis Hak Asasi Manusia ke-44 dari 25 Jun hingga 3 Julai, baru-baru ini.

Putrajaya yang kini di bawah pemerintahan Perikatan Nasional berkata bahawa kadar kemiskinan diperoleh dari standard yang diterima antarabangsa antarabangsa. – 6 Julai, 2020.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen