Keluarga B40 berdepan curam kehidupan akibat Covid-19


Sheridan Mahavera Zaim Ibrahim

Pendapatan B40 berkurangan menjadi antara sebab Bank Dunia desak kerajaan meneruskan skim bantuan tunai kepada isi rumah berpendapatan rendah bagi mengukuhkan pemulihan ekonomi. – Gambar fail The Malaysian Insight, 6 Julai, 2020.

SETELAH menganggur dan tiada pendapatan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak 18 Mac, keluarga Hamidah Hussin perlahan-lahan mendaki kehidupan semula untuk keluar daripada kesulitan akibat wabak Covid-19.

Namun, mereka masih belum dapat memiliki pendapatan seperti dahulu.

Suaminya, pencari nafkah utama keluarga, hanya memperoleh dua pertiga hasil pendapatan dari apa yang sebelum ini dia perolehi dari kedai perabot tempat beliau bekerja, ini kerana majikannya tidak mampu membayar gaji lama ekoran hasil jualan yang berkurangan.

“Suami saya meminjam dari bos setiap bulan untuk membeli bahan makanan. Pada akhir bulan, pinjaman ini dipotong daripada gajinya,” kata Hamidah ketika ditemui di Puchong.

“Syarikat itu mengatakan mereka hanya dapat membayar gaji penuh seperti sebelum PKP setelah ekonomi meningkat, jadi pekerja terpaksa buat apa yang mereka terima. Lebih baik daripada tidak menerima apa-apa. “

Hamidah adalah seorang daripada sembilan keluarga B40 yang ditemu ramah The Malaysian Insight pada akhir April lalu, ketika perintah kawalan menyebabkan kebanyakan orang terpaksa menggunakan wang simpanan mereka.

Baru-baru ini, The Malaysian Insight kembali menemui mereka dan bertanya bagaimana mereka mengatasi kesulitan hidup ketika ini apabila Malaysia menyaksikan hampir keseluruhan sektor dibuka semula untuk beroperasi sejak 1 Julai.

Hanya dua keluarga yang ditemui memaklumkan bahawa mereka kembali memperoleh gaji dalam jumlah yang sama dengan jumlah sebelum PKP mematikan ekonomi pada 18 Mac.

Selain dua keluarga itu, seperti Hamidah, berkata mereka terpaksa terus bekerja dengan pemotongan gaji itu atau kurang jualan perniagaan kerana pengguna lain juga turut mengurangkan perbelanjaan.

Pendapatan mereka yang berkurangan ini menjadi antara perkara yang menyebabkan Bank Dunia baru-baru ini mendesak kerajaan Malaysia untuk meneruskan skim bantuan tunai kepada isi rumah berpendapatan rendah bagi mengukuhkan pemulihan ekonomi mereka.

Semasa PKP, Putrajaya memberikan bantuan tunai berjumlah RM10 bilion di bawah skim Bantuan Prihatin Nasioanl kepada isi rumah dan bujang yang berpendapatan di bawah RM8,000. Mereka yang berpendapatan antara RM400 hingga RM800 sebulan menerima RM1,000

Isi rumah yang berpendapatan di bawah RM4,000 menerima RM1,600 pada bulan April dan Mei.

Semua keluarga mendapat bantuan RM1,600 dari BPN, kecuali dua isi dua keluarga yang ditemui The Malaysian Insight.

Pengurus Bank Dunia untuk Malaysia Firas Raad berkata walaupun langkah seperti BPN dan Penjana boleh menyokong perusahaan kecil dan sederhana, dan membantu isi rumah untuk bertahan dan meneruskan aktiviti ekonomi adalah baik, isi rumah B40 bagaimanapun mungkin masih memerlukan sokongan berterusan.

Pandemik Covid-19 dan perintah berkurung menyebabkan pendapatan golongan B40 yang bekerja sendiri terjejas teruk. – Gambar fail The Malaysian Insight, 6 Julai, 2020.

Kemeriahan raya jadi suram 

Tiga dari sembilan keluarga yang dikunjungi The Malaysian Insight adalah pekerja sektor tidak rasmi yang tidak menerima caruman persaraan, jaminan sosial (Perkeso) dan yang dibayar setiap hari.

Yang lain adalah pengusaha mikro tidak rasmi, yang kebanyakannya tidak berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia, Jabatan Cukai Pendapatan atau majlis tempatan.

PKP yang menutup sebahagian besar sektor ekonomi berlangsung dari 18 Mac hingga 12 Mei.

Ia kemudian diganti dengan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang membenarkan lebih banyak sektor industri dibuka kembali kecuali sektor yang bergantung dengan keramaian dan himpunan sosial.

Pada 1 Julai, Malaysia membenarkan perniagaan seperti lokasi pelancongan. Pawagam dan taman tema serta perhimpunan untuk majlis perkahwinan dan konvensyen juga turut dibenarkan beroperasi.

Zainul Azman adalah pekerja sektor tidak rasmi yang berkata bahawa dia dan isterinya dapat bekerja semula dan mendapat gaji yang sama seperti sebelum PKP.
 
“Pada awalnya masih sukar. Tidak banyak perjalanan ketika PKPB membuka kembali sektor pembinaan kerana banyak tapak masih ditutup,” kata lelaki berusia 51 tahun yang bekerja sebagai pemandu lori untuk menghantar bahan binaan.

“Namun seminggu setelah Hari Raya (setelah 25 Jun), banyak laman web kembali beroperasi, jadi saya dapat lakukan perjalanan sebanyak sebelum PKP. Isteri saya juga dapat semula pekerjaan di kilang lamanya. ”

Di Pulau Pinang, Alif Hassan kembali bekerja sebagai tukang masak pasar malam, menjual mi goreng dan nasi goreng di Permatang Pauh.

“Dulu waktu PKP pasar malam tutup, jadi kerja rider abx. Bolehlah satu trip 2 ringgit “

Zainur dan Alif, kedua-duanya pekerja sektor tidak formal, adalah satu-satunya keluarga yang memperoleh jumlah pendapatan yang sama sebelum PKP.

Peniaga kecil dan perniagaan mikro seperti David, yang memiliki sebuah kedai elektronik kecil di Subang, memperoleh antara 30% dan 70% dari apa yang mereka hasilkan sebelum PKP.

“Ketika PKPB berakhir dua minggu sebelum Hari Raya, kedai saya menyaksikan peningkatan jualan daripada pengguna yang membeli pengisar, periuk nasi dan pemproses makanan, kerana mereka cenderung memasak sempena Hari Raya,” kata David, 57.

Bagaimanapun selepas sambutan Hari Raya, jualan secara beransur-ansur merosot hampir separuh dan pada awal Julai, kedainya hanya memperoleh antara 60% dan 70% daripada jumlah jualan tahun lalu.

“Jualan tidak konsisten. Kadang-kadang saya hanya menjana 50% daripada pendapatan biasa saya.”

Kedai jahitan Yusnani Daud terletak tidak jauh dari kedai David yang turut memiliki nasib serupa - Hari Raya menyaksikan banyak pesanan pakaian Hari Raya namun setelah berakhir perayaan perniagaannya menjadi perlahan.

“Hari ini saya hanya mendapat hasil 30% daripada biasa kerana pelanggan kurangkan perbelanjaan mereka,” kata peniaga berusia 40 tahun itu.

Ketika PKP berlangsung, Harun Yaakob yang bekerja sebagai pengacara majlis dan pakar sistem bunyi secara mendadak hilang punca pendapatan.

“Saya dan isteri mula membuat dan menjual nasi lemak, kerana tidak ada lagi acara dan kenduri. Saya baharu sahaja mendapat job pertama pada hari Ahad ini (5 Julai).

“Kami akan lihat bagaimana perkembangannya dari sana, sama ada saya akan dapat undangan mengacara majlis lagi. Tetapi saya akan terus menjual nasi lemak walaupun saya mendapat lebih daripada hasil mengacara. ” – 6 Julai, 2020.
 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen