Mitos politik bersih


PERMAINAN politik adalah mengenai nikmat habuan dan kepentingan khusus, pertukaran dan pengaliran wang, perjanjian yang dibuat, kadang-kadang di bawah meja dan pada masa-masa lain dalam pandangan yang jelas.

Mereka yang berkuasa selalu mempunyai kelebihan dalam mempengaruhi proses tersebut.

Tetapi dalam soal politik, mereka yang terlibat mengaku tidak mahu persaingan, sebaliknya mereka menuntut keadilan, kesaksamaan, dan kebajikan.

Hujah yang paling umum untuk mencapai matlamat ini adalah persaingan demokratik yang sama, harapan klasik untuk “mendapatkan habuan daripada politik.”

Pada permukaannya, ini kelihatan seperti penyelesaian yang jelas dan berkesan untuk masalah tersebut atau mungkin kita berharap untuk dapat meyakinkan kita sebaliknya.

Sebab utama kita tidak mahu mensabitkan urusan habuan terutama kewangan dari politik adalah keinginan agar setiap undi adalah sama dan mempunyai nilai.

Memang masuk akal, bukan? Tidak ada pengundi yang ingin bersaing dengan pujukan politik konstituen yang kaya.

Tetapi adakah menolak atau menyangkal habuan dari politik akan memberikan hasilnya? Maaf, tapi tidak.

Habuan dan wang adalah alasan kambing hitam yang mudah.

Pilihan raya pemimpin (perdana menteri, presiden, ketua parti dan sebagainya) adalah antara mereka yang mempunyai harta dan wang dan juga antara ahli politik kerjaya yang mempunyai senarai penaja kewangan yang kukuh untuk membuat sesiapa sahaja cemburu.

Tetapi yang tidak difahami oleh kebanyakan orang adalah wang sebahagian besarnya bertindak sebagai ceri di atasnya.

Yang menarik minat kebanyakan mereka yang berkecimpung dalam politik bukanlah sumber daya tetapi nilai kuasa itu sendiri.

Sekiranya anda melarang entiti berkuasa daripada menyumbangkan sejumlah besar wang, itu tidak akan menghalangnya daripada memanfaatkan pengaruh lain.

Terdapat sebilangan besar cara di mana orang, yang lebih penting daripada anda di mata ahli politik, dapat mengatasi kesan pengaruh anda sebagai pengundi tunggal.

Politik akan selalu dan selamanya terdedah kepada rasuah.

Mengeluar dan menghabiskan wang tidak banyak mengurangkan kerentanan itu.

Mungkin soalan yang paling biasa di kalangan mereka yang ingin membersihkan diri dari politik adalah bagaimana menghentikan pengaruh ini daripada masuk.

Itu bukan soalan yang tepat. Orang mesti bertanya mengapa orang yang berpengaruh ini mahu masuk dari awal.

Biasanya jawapannya mudah, seperti tindakan manusia lain, penglibatan mereka didorong oleh usaha mereka yang mementingkan diri sendiri.

Apabila ahli politik tidak lagi mempunyai kemampuan untuk mempengaruhi perdagangan swasta, harta benda dan interaksi individu, insentif untuk entiti korup mengeksploitasi pemerintahan tidak lagi ada.

Tetapi, selagi anda menghalalkan pengembangan kuasa pemerintah, keinginan orang untuk menguasainya agar bekerja sesuai dengan keinginan mereka akan berkembang secara serentak.

Politik pastinya akan terdedah kepada rasuah, tidak kira berapa terperinci perundangannya, atau berapa mulia kakitangan yang bertugas.

Sekiranya anda mahukan politik menjadi kurang korup, jalan keluarnya ialah bukan mengurangkan rasuah tetapi adalah untuk mengecilkan keadaan. – 10 Jun, 2020.

* Azizi Ahmad, pembaca The Malaysian Insight.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen