Pakatan bergantung kesepakatan Dr Mahathir-Anwar


SAYA yakin, semua orang tahu dan sedar tentang pergelutan dalaman Pakatan Harapan (PH) berkaitan janji peralihan kuasa. 

Ia telah menjadi bualan terbuka dan sekaligus ia telah merosakkan imej PH.

Kesannya besar, ia mewujudkan defisit kepercayaan oleh rakyat kerana percayalah, rakyat secara majoritinya mahu melihat pemimpin yang mengutamakan negara dari cita-cita peribadi mereka. 

Rakyat mahukan pemimpin yang terus fokus bekerja dan berkhidmat untuk negara dan rakyat. Itu sahaja.

Mahu tidak mahu, dua tokoh besar PH iaitu Dr Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim perlu segera mencari cara untuk memperbaharui gandingan mantap mereka dengan melupakan segala kemelut masa lalu.

Kedua-dua tokoh ini tidak asing dalam landskap politik Malaysia. Kedua-duanya mempunyai kekuatan masing-masing. Sekarang, hayat PH sangat bergantung kepada kedua-dua tokoh ini. 

Jika tidak, PH akan terus menjadi pembangkang sampai bila-bila.

Anwar mempunyai reputasi tersendiri kerana telah berjaya menggabungkan blok pakatan bukan Barisan Nasional (BN) sejak zaman Reformasi 1999 lagi.

Bermula dengan Pilihan Raya Umum (PRU) 1999 di bawah jenama Barisan Alternatif yang secara rasminya diketuai oleh presiden PAS Fadzil Noor, selaku ketua pembangkang, yang telah memenangi kerusi Pendang pada waktu itu.

Kemudiannya pada PRU 2004 di bawah jenama Barisan Alternatif juga yang secara rasminya diketuai oleh Presiden PAS Abdul Hadi Awang, selaku ketua pembangkang, walaupun beliau sendiri tewas di Marang.

Diikuti PRU 2008 di bawah jenama Pakatan Rakyat (PR) yang secara rasminya diketuai oleh Dr Wan Azizah Wan Ismail, selaku ketua pembangkang, yang telah memenangi kerusi Permatang Pauh.

Diteruskan juga pada PRU 2013 yang diketuai oleh Anwar sendiri, yang telah memenangi kerusi yang sama, iaitu Permatang Pauh.

Namun pada PRU 2018, kita telah menyaksikan buat pertama kalinya blok pakatan bukan BN berjaya mengambil alih kerajaan.

PH dengan gabungan Amanah, Bersatu, DAP, PKR dan Warisan yang diketuai oleh Dr Mahathir secara asasnya memenangi 122 kerusi. 

122 kerusi tersebut terdiri daripada 98 kerusi di Semenanjung, 14 di Sabah dan 10 di Sarawak.

Atas kapasiti peribadi Dr Mahathir dan pengaruh Mohd Shafie Apdal, 8 kerusi Warisan berjaya digabungkan bersama 3 DAP dan 3 PKR dari Sabah. 

PH mendapat imbuhan lagi 2 kerusi, setelah 2 ahli Parlimen Bebas dari Sarawak memilih untuk bergabung dengan PH, iaitu Jugah Muyang yang menang 3 penjuru di Lubuk Antu mengalahkan calon BN dan PKR, serta Larry Sng yang memecahkan rekod 19 tahun tanpa kalah penyandang kerusi Julau sejak 1999, Joseph Salang Gandum, yang juga seorang bekas timbalan menteri pusat. 

Yang jelas, walaupun tanpa 8 kerusi dari Warisan, kekuatan asas PH yang berada di tahap 114 tetap masih cukup untuk membentuk kerajaan.

Namun perlu diingat, penerimaan dan kesediaan Warisan untuk bersama PH adalah faktor Dr Mahathir. 

Tanpa Dr Mahathir, tidak ada jaminan bahawa 8 kerusi tersebut boleh dituntut sebagai kerusi PH.

Untuk 98 kerusi yang dimenangi oleh PH di Semenanjung pula, 13 daripadanya ialah sumbangan dari Bersatu. 

Secara kesimpulannya, tanpa Tun dan Bersatu, kerusi yang dimenangi adalah 85. Dalam kata lain, kerusi Semenanjung yang menjadi kekuatan blok Anwar ialah 85.

Namun, mari kita nilai semula kekuatan kerusi Semenanjung pada 2008, 2013, 2018 dan 2020.

Untuk rekod, Pakatan Rakyat (PR) memenangi 82 kerusi pada PRU 2008. Ia terdiri daripada 80 kerusi Semanjung dan 1 kerusi DAP dari Sabah dan Sarawak. 

Dari segi undian yang diraih, jumlah undi popular untuk PR di Semenanjung ialah 3.5 juta. Kekuatannya bersamaan dengan 50%. 

Untuk PRU 2013 pula, PR meraih lonjakan 1.5 juta tambahan undi di Semenanjung, menjadikan jumlah undian ialah 5 juta yang bersamaan dengan 53%. 

PR memenangi 89 kerusi, dengan 9 daripadanya datang dari Sabah dan Sarawak. 

Kesimpulan yang boleh dibuat ialah kerusi yang dimenangi di Semenanjung ialah 80. Jumlah kerusi ini lebih kurang sama tahap pencapaiannya dengan PRU 2008, walaupun dengan tambahan lonjakan undi 1.5 juta, ia tidak menyumbang kepada pertambahan kerusi.

Berbalik kepada 85 kerusi blok Anwar pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14), perlu diingat, PKR menghadapi krisis perpecahan dalaman dimana 7 Ahli Parlimen PKR telah keluar, menjadikan kerusi blok Anwar cuma di tahap 78 kerusi.

Jumlah ini berada di bawah tahap 80 kerusi yang dicapai pada PRU 2008 dan PRU 2013. 

Jumlah undi yang dibawa bersama 78 kerusi ini adalah sekitar 4 juta yang bersamaan dengan 38%. Jika dibanding dengan undi popular 53% pada PRU 2013, tahap sokongan undi popular telah merosot sebanyak 15%.

Kita perlu faham, dalam sistem politik Malaysia ala Westminster, percaturan bilangan kerusi adalah kriteria utama. Untuk membentuk kerajaan, ia perlu melepasi nombor ajaib iaitu 112, daripada keseluruhan kerusi iaitu 222.

Satu perkara yang sering dilupakan dalam congak politik Malaysia ialah percaturan blok kerusi Borneo (Sabah dan Sarawak) yang berjumlah 57 kesemuanya. 

Mana-mana blok tidak akan mampu membentuk kerajaan tanpa kerusi dari Sabah dan Sarawak. Mana-mana blok yang dominan di Semenanjung secara automatik akan mempunyai kelebihan untuk berunding dengan blok Borneo.

Faktor utama kenapa BN belum pernah dikalahkan adalah kerana faktor dominasi mereka di Semenanjung. Dari 165 kerusi Semenanjung, ia sentiasa didominasi oleh BN, sehinggalah nasib mereka pada PRU14.

Dari perspektif blok bukan BN, mereka perlu memecahkan angka psikologi 95, ini adalah simbolik kepada nombor ajaib, ‘tipping point’ dari Semenanjung. 

Berbekalkan 95, tambahan 17 kerusi dari Borneo, cukup untuk mereka melepasi nombor ajaib 112.  

PRU 2018 menyaksikan perkara ini betul-betul berlaku. PH memenangi 98 kerusi, sekaligus melepasi nombor ajaib untuk Semenanjung. Sementara PKR dan DAP memenangi 16 kerusi dari Borneo. 

Tanpa kerusi Warisan, blok PH sudah melepasi rintangan 112. Ditambah dengan sumbangan kerusi Warisan dan Bebas, maka terjadilah satu fenomena yang disebut sebagai ‘the perfect storm’.

Persoalannya, adakah fenomena ini akan terus berulang pada PRU15 nanti?

Harus diimbas kembali, kekuatan maksimum Semenanjung blok Anwar ialah 80, dan kini sudah berkurang kepada 78 tanpa blok Azmin Ali.

Yang pasti, untuk mengambil alih kerajaan pusat, dan menjadi perdana menteri, Anwar perlu membuktikan beliau mampu meraih sekurang-kurangnya 95 kerusi dari Semenanjung sebagai bekalan untuk dibawa berunding dengan blok Borneo. 

Di samping itu, beliau perlu membuktikan kepada rakyat bahawa beliau mempunyai aura yang lebih hebat daripada Dr Mahathir, dengan mampu menjinakkan Warisan, dan jangan lupa dengan PBB, GPS dan TYT Sarawak yang mempunyai citarasa dan maharnya sendiri untuk dibawa berunding.

Sehingga hari ini, manusia yang paling mampu menjinakkan ketiga-tiga kategori ini ialah Dr Mahathir. Beliau telah membuktikannya sebelum ini, dan beliau yang terlihat paling ‘credible’ untuk melakukannya.

Persoalannya, dengan ketidaktentuan dan tanpa aura Dr Mahathir, mampukah Anwar memimpin PH dan menang lagi pada PRU15 nanti?

Sanggupkah rakyat mempertaruhkan lagi harapan, ataupun sekali lagi berdepan dengan kegagalan sepertimana PRU 1999, PRU 2004, PRU 2008 dan PRU 2013?

Atau adakah rakyat sudah bersedia untuk menerima hakikat bahawa masa depan terbaik politik blok bukan BN harus diterajui oleh orang lain, atau generasi muda?

Jika semua pilihan ini tidak diambil kira, bersedialah kita untuk menjadi penonton kepada kerajaan korupsi-kleptokrasi Umno-BN terus bermaharajalela lagi.

Saya menyorot semua ini kerana ramalan politik ialah berdasarkan trend dan corak yang terbentuk melalui sejarah. Fakta sejarah tidak menipu kita.

Harapan saya sebagai ahli Parlimen dan sebagai orang sentiasa berharap untuk negara ini terus ditadbir dengan baik ialah agar kedua-dua tokoh ini harus segera mencari formula demi membentuk gandingan yang lebih mantap dan lebih kukuh dari sebelum ini.

Saya merayu dan menyeru semua pihak untuk mengutamakan kepentingan negara berbanding cita-cita peribadi. Ia bukan tentang siapa PM, tetapi ia tentang negara yang kita cintai ini. Ia tentang aspirasi rakyat terbanyak.

Kejayaan dan pencapaian kita selama ini ialah penat lelah semua pihak; rakyat, penjawat awam, ahli Parlimen sama ada backbenchers dan menteri-menteri. Dan segala penat lelah ini akhirnya harus pulang kepada rakyat. Rakyatlah yang menikmati hasilnya.

Sanggupkah kita mengetepikan ini semua hanya untuk memenangkan cita-cita satu pihak?

Sekiranya perdebatan tentang siapa PM ini terus menjadi bualan terbuka dan tidak ditamatkan, PH akan terlihat mempunyai krisis dalaman yang tak sudah, momentum akan terus hilang dan akhirnya, kita telah membiarkan negara ini terus ditadbir oleh kerajaan yang korup dan rosak.

Sudah sampai masanya untuk kita tamatkan sandiwara ini, mencari titik pertemuan segera untuk terus berganding bahu dan kembali mentadbir negara. 

Negara perlukan Dr Mahathir. Negara juga perlukan Anwar.

Kata Albert Einstein: “Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results”. – 9 Jun, 2020.

* Dr Maszlee Malik adalah ahli Parlimen Simpang Renggam merangkap Ahli MPT Bersatu.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen