1MDB diam diri berhubung aset PetroSaudi bagi lindungi Najib, kata saksi


Bede Hong

Peguam pembelaan Muhammad Shafee Abdullah bertanya kepada saksi mengapa wujud kelewatan juruaudit 1MDB ketika itu, Ernst & Young dalam menandatangani buku akaun dana kekayaan negara, yang merangkumi nilai aset minyak yang kononnya dimiliki PSI. – Gambar fail The Malaysian Insight, 19 Mei, 2020.

PERINCIAN mesyuarat lembaga 1Malaysia Development Bhd (1MDB) yang diadakan pada tahun 2010 menghilangkan butiran yang dikompromi untuk melindungi perdana menteri Najib Razak ketika itu, bekas Ketua Pegawai Eksekutif Shahrol Azral Ibrahim Halmi dalam keterangannya hari ini.

Semasa pemeriksaan balas, saksi pendakwaan berusia 49 tahun itu memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa lembaga syarikat itu berada di bawah tekanan untuk tidak mengendahkan butiran pelaburan usaha sama (JV) dengan PetroSaudi International Ltd (PSI) yang kemudian didedahkan sebagai palsu.

“Sepanjang tempoh saya berkhidmat dari 2009 hingga 2013, anggota lembaga dan saya berada di bawah pantauan sehingga kami mesti berhati-hati dengan apa yang kami minitkan dalam mesyuarat, kalau-kalau perkara itu akan menjadi bukti terhadap pemegang saham, Datuk Seri Najib,” kata Shahrol.

Peguam pembelaan Muhammad Shafee Abdullah bertanya kepada saksi mengapa wujud kelewatan juruaudit 1MDB ketika itu, Ernst & Young dalam menandatangani buku akaun dana kekayaan negara, yang merangkumi nilai aset minyak yang kononnya dimiliki PSI.

Shahrol berkata, perinciannya tidak dimasukkan ke dalam minit walaupun terdapat perbincangan untuk mencegah “peluru tambahan” diberi kepada musuh politik Najib.

“Ada alasan yang bagus. Ketika itu, ungkapan tersebut mesti lindungi PM,” kata saksi tersebut.
 
Dia mengesahkan bahawa Ernst & Young akhirnya dipecat dan diganti dengan KPMG, yang menandatangani buku akaun 1MDB.
 
Shahrol mengatakan bahawa beliau tidak terlibat dalam pemecatan Ernst & Young setelah juruaudit meminta pengurusan 1MDB mengemukakan lebih banyak maklumat mengenai aset usaha sama PSI.

Disoal jika Shahrol mengesyaki ada yang meragukan setelah juruaudit membangkitkan kebimbangan, saksi itu berkata bahawa beliau pada masa itu mendapat tahu bahawa perjanjian itu adalah persetujuan antara Najib, Ketua Pegawai Eksekutif PSI Tarek Obaid dan seorang Putera Turki Abdullah, yang dianggap berpengaruh.

“Saya hanya perkakas. Saya tidak terlibat dalam membuat keputusan,” kata Shahrol.

Saksi itu mengatakan bahawa beliau kemudian membincangkan perkara itu dengan Low Taek Jho, yang biasanya dikenali sebagai Jho Low.

Najib dibicarakan atas empat tuduhan penyalahgunaan kuasa untuk mendapatkan sejumlah RM2.3 bilion daripada 1MDB dan 21 tuduhan pengubahan wang haram. Beliau menghadapi hukuman penjara hingga 20 tahun, jika disabit kesalahan. –  19 Mei 2020. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen