Kerajaan pertimbang tanda untuk pekerja asing negatif Covid-19


Pekerja warga asing beratur untuk menjalani pemeriksaan Covid-19 di Kuala Lumpur. – Gambar fail The Malaysian Insight, 11 Mei, 2020.

KERAJAAN akan membincangkan untuk membuat ketetapan kepada majikan untuk menyediakan tanda fizikal kepada pekerja asing yang sudahpun negatif Covid-19, kata Ismail Sabri Yaakob.

Buat masa ini pekerja asing tersebut hanya diberikan surat keputusan ujian, katanya ketika ditanya dalam sidang media.

“Insya-Allah kita akan bincang supaya majikan akan sediakan tanda atau sebagainya,” katanya.

Beliau ditanya mengenai kebimbangan orang ramai yang tidak tahu sama ada pekerja asing seperti pengawal keselamatan di pasar raya sudahpun diuji bagi jangkitan Covid-19.

Ini memandangkan kumpulan pekerja asing seperti buruh binaan, pengawal keselamatan dan pekerja pasar merupakan kumpulan yang berisiko terkena jangkitan.

Siasatan Kementerian Kesihatan mendapati keadaan tempat tinggal yang sesak sehingga 30 orang dalam satu rumah merupakan antara faktor risiko jangkitan tersebut. 

Selain saringan kesihatan, pihak berkuasa turut membuat penahanan besar-besaran ke atas pendatang tanpa izin, terutama di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).

Terbaru lebih 150 kakitangan melibatan imigresen, polis, kementerian kesihatan dan Angkatan Pertahanan Awam terlibat dalam operasi di kawasan PKPD sekitar Pasar Borong Kuala Lumpur.

Polis turut menyiasat beberapa kes pekerja asing yang lari daripada pusat kuarantin.– 11 Mei, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen