Dr Mahathir sokong Bersatu keluar PH, kata Radzi Jidin


Radzi, yang merupakan menteri pendidikan, mengatakan bahawa Dr Mahathir telah didesak oleh PKR dan DAP untuk meletakkan jawatan sebagai perdana menteri. – Gambar fail The Malaysian Insight, 9 Mei 2020.

Dr Mahathir Mohamad tahu dan setuju dengan langkah Bersatu untuk keluar dari Pakatan Harapan tetapi kemudian mengubah fikiran, kata Ketua Penerangan Bersatu Mohd Radzi Md Jidin.

Dr Mahathir malah tahu mengenai perancangan itu sejak awal, dedah beliau dalam satu penjelasan panjang lebar selepas ada pemimpin Bersatu mendakwa keputusan keluar PH tidak mendapat mandat parti.

“Hanya di saat-saat akhir di mana perancangan ini sepatutnya dilaksanakan, Tun mempunyai pendirian yang berbeza dengan pendirian parti.” kata ketua penerangan Bersatu dalam satu kenyataan hari ini.

Radzi, yang merupakan Menteri Pendidikan, mengatakan bahawa Dr Mahathir telah didesak oleh PKR dan DAP untuk meletakkan jawatan sebagai perdana menteri.

Katanya, pemimpin dan anggota Bersatu tidak senang dengan tekanan tersebut dan ramai yang berpendapat bahawa mereka tidak lagi boleh bekerja bersama Pakatan.

“Selain itu, pimpinan dan ahli parti di pelbagai peringkat juga tidak selesa dengan tindak tanduk DAP dan mereka rata-rata mahu parti mengkaji semula hubungan Bersatu dengan DAP dalam PH.

“Justeru, demi kelangsungan perjuangan parti di masa hadapan, langkah mula diambil untuk membawa Bersatu keluar dari PH dan membentuk sebuah gabungan politik baharu,” kata Radzi.

Kenyataan Radzi itu bagi memberi maklum balas terhadap Setiausaha Bersatu Marzuki Yahya yang mengatakan bahawa keputusan Bersatu untuk meninggalkan Pakatan tidak disokong oleh majlis pimpinan tertinggi.

Menurut Radzi, kemuncak masalah itu adalah semasa mesyuarat pemimpin tertinggi Bersatu pada 23 Februari ketika Dr Mahathir diberitahu bahawa beliau mendapat sokongan Bersatu, Umno, PAS, GPS, Warisan dan sekumpulan ahli parlimen PKR yang diketuai Mohamed Azmin Ali .

“Dengan sokongan padu kepada Tun yang diterima daripada Ahli-Ahli
Parlimen parti-parti di luar PH, MPT Bersatu memutuskan untuk keluar dari PH dan membentuk sebuah gabungan politik baharu.

“Namun, Tun tidak bersetuju dengan keputusan ini. Sebaliknya, beliau mahu kekal berada dalam PH kerana mesyuarat Majlis Presiden PH pada 21 Februari 2020 telah memutuskan untuk menyerahkan kepada beliau menentukan tarikh bila beliau hendak melepaskan jawatan Perdana Menteri.” kata Radzi.

Walaupun Dr Mahthir tidak setuju, Ahli Parlimen Bersatu tetap bertemu dengan Ahli Parlimen BN dan PAS di Hotel Sheraton di Petaling Jaya bagi mengumpul kekuatan.

Pada hari berikutnya, setelah Dr Mahathir mengundurkan diri sebagai perdana menteri, Muhyiddin mengumumkan pengunduran Bersatu dari gabungan itu.

Mengenai keputusan Muhyiddin untuk mengeluarkan Bersatu daripada Pakatan, Radzi mengatakan bahawa presiden itu benar untuk melakukannya seperti selepas Dr Mahathir meletak jawatan sebagai ketua pada 24 Februari.

 “Setelah Dr Mahathir meletak jawatan, Muhyiddin secara automatik menjadi ketua.”

Dia mengatakan bahawa Artikel 16.9 perlembagaan parti mengatakan bahawa presiden mesti mengambil alih jawatan ketua setelah peletakan jawatan terakhir.

“Benar, Mesyuarat Khas MPT pada 24 Februari 2020 telah menolak peletakan jawatan Tun sebagai pengerusi Bersatu. Namun, setelah disemak dari sudut perlembagaan parti, tiada sebarang peruntukan dalam Perlembagaan Bersatu yang membenarkan MPT mengembalikan semula jawatan pengerusi kepada pemegangnya yang telah meletak jawatan.”

Muhyiddin dan Dr Mahathir kini terlibat dalam perebutan kuasa dalam parti kerana pemimpin berusia 94 tahun itu mahu parti itu kembali dalam Pakatan.

Bersatu dibentuk pada tahun 2017 oleh Dr Mahathir dan Muhyiddin untuk menentang Barisan Nasional pada pilihan raya umum. Kumpulan itu kemudian bergabung dengan PKR, DAP dan Amanah untuk membentuk Pakatan Harapan.

Setelah memenangi pilihan raya pada tahun 2018, Pakatan terus membentuk kerajaan baru bersama Warisan. Bagaimanapun, kerajaan Pakatan runtuh setelah Muhyiddin mengeluarkan parti itu dari Pakatan dan memutuskan untuk membentuk kerajaan baru dengan BN, PAS dan Gabungan Parti Sarawak. – 9 Mei 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen