Persatuan perdagangan mohon kerajaan negeri jalankan PKPB


Noel Achariam Khoo Gek San

Pekerja restoran sedang menyiapkan beberapa persedian untuk SOP penjarakan sosial di bawah PKPB. – Gambar fail The Malaysian Insight, 7 Mei 2020.

PERSATUAN perdagangan memohon pertemuan bagi membincangkan keadaan terkini aktiviti perdagangan yang terjejas dengan beberapa kerajaan negeri yang menangguhkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Pertemuan itu adalah bagi memohon kerajaan negeri mempertimbang semula keputusan mereka seterusnya melonggarkan beberapa sekatan bagi membolehkan perniagaan yang teruk terkesan dengan wabak Covid-19 dapat beroperasi semula.

Persatuan ini sedang mengusahakan pertemuan dengan kerajaan negeri di Sarawak, Sabah, Pahang dan Pulau Pinang bagi  membincangkan bagaimana sekatan tersebut dapat dilonggarkan secara beransur-ansur di kawasan tertentu di negeri mereka.

Persatuan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) mengusulkan rancangan untuk perniagaan dibenarkan untuk beroperasi semula di daerah ‘zon hijau’.

Zon hijau adalah kawasan yang tidak mempunyai kes Covid-19, zon kuning (1-20 kes), zon oren (21-40 kes), dan zon merah (41 kes ke atas).

Sementara itu, Persekutuan Pengilang Malaysia (FMM) berpendapat bahawa keputusan Putrajaya untuk membenarkan kebanyakan industri dibuka semula di bawah PKPB adalah berdasarkan data yang kukuh mengenai kadar jangkitan semasa Covid-19.

Namun, syarikat perniagaan yang berpangkalan di Pulau Pinang menyokong keputusan kerajaan negeri dan akan mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa tempatan.

PKPB membenarkan beberapa industri dan perniagaan untuk beroperasi semula dengan syarat mereka mematuhi garis panduan ketat mengenai jarak sosial dan kebersihan.

Sarawak, Sabah, Pahang, Selangor dan Pulau Pinang telah memutuskan untuk menangguh pelaksanaan PKPB atau mengubah protokol bagi membolehkan pembukaan semula ekonomi masing-masing secara beransur-ansur.

“Persatuan negeri kami telah menghubungi pihak berkuasa untuk bertemu dan membincangkan prosedur operasi standard (SOP) yang dapat diterapkan selama PKPB,” kata presiden persatuan PKS Michael Kang.

“Kita boleh mulai membuka zon hijau dan mempertimbangkan zon kuning berdasarkan situasi semasa. Namun perniagaan di zon merah tidak boleh dijalankan. 

“Kami bimbang kerana PKP, lebih banyak orang akan kehilangan pekerjaan. Kami memahami bahawa ramai orang di luar sana yang perlu menyara keluarga mereka,” kata Kang kepada The Malaysian Insight.

Beliau berharap agar pemerintah negeri mendengar permintaan mereka dan membiarkan sektor-sektor tertentu beroperasi.

“Mungkin mereka boleh membuka kilang tetapi gerai makanan harus ditutup.”

Pengerusi FMM Soh Thian Lai berkata bahawa sejak rantaian bekalan ekonomi melintasi sempadan negeri,negeri yang tidak membenarkan perniagaan disambung semula akan mempengaruhi perdagangan di wilayah lain.

Kerajaan negeri harus yakin bahawa semua operasi kilang di bawah PKPB akan diatur oleh SOP yang dikeluarkan kementerian.

“Selanjutnya, seperti yang dilaporkan di media pada 1 Mei, setelah pengumuman perdana menteri, perniagaan yang terletak di wilayah PKPD tidak dibenarkan untuk beroperasi kembali,” kata Soh.

“Segala ketakutan akan jangkitan dan penularan virus di kalangan pekerja di daerah ini harus diatasi.”

Soh mengatakan bahawa negeri tidak boleh melarang syarikat untuk memulakan perniagaan seperti PKPB, keputusan seperti itu akan bergantung kepada pemilik perniagaan.

Kerajaan Sabah juga telah mula melonggarkan sekatan perniagaan walaupun mengatakan sebelum ini bahawa ia tidak akan melaksanakan PKPB sepenuhnya, menurut cabang persatuan PKS serantau.

Di Kota Kinabalu, kira-kira lima kedai perkakas dibenarkan untuk dibuka semula pada hari Selasa, Khamis dan Sabtu, kata presiden persatuan PKS Sabah Foo Ngee Kee.

“Minggu lalu, kerajaan negeri juga mengizinkan beberapa kedai komputer, kedai alat tulis, dan kedai fotokopi dibuka untuk perniagaan di Kota Kinabalu,” kata Foo.

Beliau menambah bahawa cabang persatuan di Sabah telah memohon kepada negeri untuk mengizinkan perusahaan mikro yang terdiri daripada syarikat yang kurang dari lima pekerja untuk memulakan perniagaan.

“Ini supaya mereka dapat menjana pendapatan untuk membayar pembekal, gaji dan utiliti, di samping turut melaksanakan penjarakan sosial,” kata Foo, di samping turut menambah bahawa perusahaan seperti itu merangkumi sekitar 77% perniagaan di Sabah.

Di Pulau Pinang, persatuan PKS Seberang Perai menyokong keputusan kerajaan negeri untuk menangguhkan pembukaan semula sebahagian besar ekonomi sehingga PKP tamat pada 12 Mei.

“PKS di Pulau Pinang dikuasai oleh industri perkhidmatan, seperti kedai runcit dan pelancongan,” kata presiden persatuan PKS Seberang Perai Francis Wong.

“Walaupun mereka terbuka sepenuhnya dan bersedia untuk kembali bekerja, tidak ada orang yang bersedia datang ke pusat membeli-belah. Kami menghormati keputusan Pulau Pinang dan akan menunggu kajian semula situasi pada 8 Mei.

“Mungkin selepas PKP tamat pada 12 Mei, kita dapat menyambung semula pekerjaan secara 100%. Oleh itu, kami akan memantau PKP selama seminggu lagi.” Katanya  – 8 Mei 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen