Pakatan bakal hilang kuasa di Kedah, dakwa PAS


PKR dan Bersatu masing-masing berdepan dengan krisis dalaman sehingga menyebabkan gabungan itu pincang dan berpecah. – Gambar fail The Malaysian Insight, 6 Mei, 2020.

PAKATAN Harapan akan hilang kuasa di Kedah, dakwa PAS, dan parti Islam itu sudah bersedia untuk mengambil alih pentadbiran negeri, kata Pesuruhjaya PAS negeri Ahmad Yahaya.

Adun Alor Mengkudu itu memberikan alasan dua parti komponen PH iaitu PKR dan Bersatu masing-masing berdepan dengan krisis dalaman sehingga menyebabkan gabungan itu pincang dan berpecah.

“Pada dasarnya, PH telah tempang dan kehilangan majoriti untuk menerajui kerajaan negeri Kedah, perubahan kerajaan negeri sudah tidak dapat dielakkan lagi.

“Justeru, PAS Kedah yang memiliki 15 kerusi DUN di Kedah, jumlah paling tinggi dalam kalangan parti yang ada di Kedah bersedia menerajui pentadbiran kerajaan negeri ini,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Pentadbiran negeri pimpinan PAS juga akan jadi lebih kuat dengan dua lagi kerusi tambahan Umno, atas semangat kerjasama dua parti itu dalam Muafakat Nasional, tambahnya.

PAS juga, katanya, mempunyai calon menteri besar yang berwibawa dan berpengalaman, selepas pernah bersama mentadbir Kedah selepas pilihan raya umum 2008.

PAS jadi kerajaan di Kedah selama sepenggal sebelum kalah pilihan raya umum 2013.

Ahmad mendakwa PH akan hilang kuasa selepas Adun Sidam dari PKR, Dr Robert Ling Kui Ee dilihat bertelagah dengan partinya sendiri.

Dalam satu komen di Facebook kelmarin, Ling mencabar PKR memecat dirinya selepas parti mengambil tindakan memecat timbalan ketuanya, ketua pemuda dan dua ahli jawatankuasa cabang di Sungai Petani.

“Bila mahu gantung saya pula? Takut untuk pecat saya ke? Takut hilang kerajaan negeri pula ke? Saya akan pertahankan anggota yang setia dengan saya di Kedah,” tulisnya.

Ling mengetuai cabang PKR Sungai Petani selepas mengalahkan Ahli Parlimen Johari Abdul, yang kini mempengerusikan PH Kedah.

Ahmad yakin beberapa Adun PKR akan mengikut jejak langkah Ling dan mengurangkan jumlah kerusi PH di Kedah.

PH mempunyai 13 kerusi di Kedah. Pentadbiran gabungan kerusi PKR (7), Amanah (4), dan DAP (2) itu kekal sebagai kerajaan dengan dukungan 6 kerusi dari Bersatu.

Bagaimanapun Ahmad mendakwa kedudukan Mukhriz Mahathir sebagai menteri besar juga tidak kuat selepas tidak lagi mengetuai PH negeri.

“Beliau hanya mampu melihat tanpa berhak mencatur pergerakan Adun PH dari PKR kerana dari sudut gabungan, PKR dan Bersatu tidak lagi sehaluan,” katanya.

Bersatu bekerjasama dengan PH di Kedah untuk mengekalkan pentadbiran negeri selepas peralihan politik di Putrajaya yang menghantar Perikatan Nasional ke puncak kuasa, pada akhir Februari lalu.

Pada Mac lepas, Mukhriz berkata kerjasama Bersatu dan PH kekal sehingga pilihan raya umum akan datang.

Ahmad juga mendakwa wakil rakyat Bersatu tidak selesa dengan Mukhriz yang masih bekerjasama dengan PH, sekali gus melawan arus kepimpinan Muhyiddin Yassin sebagai presiden parti.

Bersatu kini terbelah dua selepas Muhyiddin menarik keluar parti itu dari PH pada hujung Februari lalu, sehingga membawa kepada peralihan kuasa di Putrajaya. – 6 Mei, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen