Peniaga perlu diuji Covid-19 sebelum masuk Pasar Borong KL


Chan Kok Leong

Mana-mana peniaga yang memasuki Pasar Borong Kuala Lumpur di Selayang perlu diuji Covid-19 terlebih dahulu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 5 Mei, 2020.

PENIAGA kini diminta untuk melakukan ujian Covid-19 sebelum memasuki Pasar Borong Kuala Lumpur di Selayang, kata Dr Noor Hisham Abdullah.

“Mereka juga diminta untuk memberikan hasil ujian Covid-19,” kata Ketua Pengarah Kesihatan pada sidang media hariannya di Putrajaya hari ini.

Beliau berkata Kementerian Kesihatan sudah mengenal pasti beberapa pasar harian yang berurusan dengan Pasar Borong KL dan akan menjalankan ujian ke atas semua peniaga di sana.

Sehingga 5 Mei, 29 daripada 80 kes yang dikesan di luar Pasar Borong KL datang dari empat pasar awam di Selangor dan Negeri Sembilan.

Dr Noor Hisham berkata mereka sudah melakukan saringan terhadap 75 orang dari Pasar Besar Seremban di mana tiga diuji positif dengan 71 negatif sementara seorang lagi masih menunggu keputusan.

Dari Pasar Besar Bahau, dua daripada 182 sudah diuji positif dengan 17 negatif sementara dua lagi menunggu keputusan.

Dari Pasar Besar Jalan Othman, 23 dari 545 diuji positif manakala 522 selebihnya negatif.

Di Pasar Taman Megah hanya seorang diuji positif daripada 142 orang diuji.

“Walaupun perintah kawalan pergerakan dipertingkatkan (PKPD) di seluruh Selayang dan Kuala Lumpur sudah berakhir pada 4 Mei, Parcels C, D, E1, E2, E3 dan F dari Pusat Bandar Utara akan tetap berada di bawah PKPD sehingga 12 Mei,” kata Dr Noor Hisham.

Kawasan sekitar pasar borong KL dan Selayang serta Selayang Baru satu-satunya kawasan yang diletakkan di bawah PKPD.

Kini terdapat 180 kes dari pasar borong dan 52 kes dari Selayang Baru. – 5 Mei, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen