3,162 rakyat Malaysia masih terkandas di 60 negara, kata Ismail Sabri


Alfian Z.M. Tahir

Menteri Kanan Ismail Sabri berkata lebih 3,000 rakyat Malaysia masih terkandas di 60 negara manakala 2,612 sudah dibawa pulang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 28 Mac, 2020.

LEBIH 3,000 rakyat Malaysia masih terkandas di 60 negara manakala 2,162 sudah dibawa pulang, kata Menteri Kanan Ismail Sabri.

Ismail yang juga Menteri Pertahanan berkata rakyat Malaysia di Kaherah, Mesir akan dibawa pulang esok selain 1,988 orang yang terkandas di India juga akan dibawa pulang tidak lama lagi.

“Pada masa ini 3,162 rakyat Malaysia masih terkandas di 60 negara di seluruh dunia namun kami sudah membawa pulang 2,612 rakyat Malaysia.

“Esok kita akan membawa rakyat Malaysia dari Kaherah dan tidak lama lagi 1,988 rakyat Malaysia dari India akan pulang juga,” katanya.

Sementara itu Ismail berkata MIC sudah menyewa 12 penerbangan komersial bagi tujuan membawa pulang rakyat Malaysia dari India.

“Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada MIC. Kesemua mereka akan pulang secepat mungkin,” katanya.

Ismail kemudian menasihati rakyat Malaysia termasuk pelajar yang masih terkandas di luar negara untuk menghubungi konsulat Malaysia terdekat.

Dalam beberapa minggu kebelakangan ini rakyat Malaysia yang terkandas di India menggunakan media sosial untuk merayu kerajaan membawa mereka pulang.

Mereka tertinggal dalam “pelan penyelamat” MIC sebelum ini bagi membawa pulang 1,106 rakyat Malaysia dari India dan 270 rakyat Malaysia dari Bangladesh.

Untuk itu MIC telah menyewa enam penerbangan AirAsia sebanyak RM1 juta. – 28 Mac, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen