Kilang punca pencemaran Sungai Selangor dikompaun


The Malaysian Insight

Exco Selangor, Hee Loy Sian bersama pegawai MDKS dan JAS di sebuah kilang di Bestari Jaya yang dikenal pasti menjadi punca insiden pencemaran sisa minyak di Sungai Selangor semalam. – Gambar The Malaysian Insight, 28 Mac, 2020.

SEBUAH kilang yang menyebabkan pencemaran di Sungai Selangor sehingga menyebabkan tiga Loji Rawatan Air (LRA) ditutup pagi semalam, diarahkan henti operasi dan  dikompaun.

Exco Selangor Hee Loy Sian berkata tong yang menyimpan sisa minyak diesel di kilang di Bestari Jaya itu bocor, menyebabkan sisa mengalir ke takungan longkang seterusnya ke alur sungai berhampiran. Sisa minyak itu kemudian mengalir ke Sungai Selangor, katanya.

Sungai itu merupakan sumber air mentah bagi LRA Sungai Selangor Fasa 1 (SSP1), Fasa 2 (SSP2) dan Fasa 3 (SSP3), yang terpaksa dihenti tugas pada pukul 9.40 pagi semalam. 

Bagaimanapun, ketiga-tiga LRA berkenaan kembali beroperasi pada pukul 11.55 pagi semalam hasil tindakan pantas Lembaga Urus Air Selangor (Luas) yang mengesan pencemaran.

LRA SS1, SS2 dan SS3 membekalkan air kepada kira-kira 5 juta penduduk di Kuala Lumpur dan Selangor.

Hee memberitahu The Malaysian Insight Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS) dan Jabatan Alam Sekitar Selangor (JAS) juga memulakan siasatan menyeluruh terhadap kilang tersebut.

Sisa minyak yang mencemarkan sungai juga telah dibersihkan, kata exco Alam Sekitar, Teknologi Hijau, Sains, Teknologi dan Inovasi dan Hal Ehwal Pengguna itu.

“Kerja-kerja pembersihan dijalankan dan MDKS mengarahkan kilang henti beroperasi,” kata Hee yang turut menyertai MDKS dan JAS ke kilang itu. – 28 Mac, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen