Tentera guna dron pantau kawasan panas Covid-19


Kalidevi Mogan Kumarappa

Tentera menggunakan teknologi dron dan pesawat tanpa pemandu (UAV) bagi memantau Perintah Kawalan Pergerakan di 12 lokasi panas wabak Covid-19. – Gambar fail The Malaysian Insight, 24 Mac, 202

ANGKATAN Tentera Malaysia (ATM) menggunakan teknologi dron dan pesawat tanpa pemandu (UAV) bagi memantau Perintah Kawalan Pergerakan di 12 lokasi panas sebagai usaha membendung penularan wabak Covid-19 bermula hari ini.

Panglima ATM Affendi Buang berkata, penggunaan dron ini menunjukkan keupayaan pihak berkuasa Malaysia menggunakan teknologi untuk kawalan pergerakan.

“Ini adalah untuk menunjuklan kita boleh buat penugasan dengan lebih efisyen.

“Yang pentingnya perkara ini dilakukan untuk pengawasan daripada udara dengan cepat dan yang kedua ia bertujuan sebagai langkah kawalan di mana dron ini boleh terbang dengan senyap ke tempat yang tidak boleh dimasuki manusia,” katanya pada sidang media di IPD Brickfields, hari ini.

Beliau yang enggan mendedahkan bilangan dron yang digunakan untuk tujuan kawalan menyatakan pihaknya turut mendapat bantuan aset daripada pemain industri tempatan supaya lebih banyak alatan teknologi dapat diguna pakai.

Affendi turut menyatakan ATM komited dalam mencapai objektif penuh Perintah Kawalan Pergerakan dan dron itu turut digunakan di beberapa lokasi di luar Kuala Lumpur.

“Kita juga ada menghantar unit-unit ke beberapa kawasan luar daripada Kuala Lumpur mengikut keadaan di mana tempat itu kita rasa di mana kumpulan-kumpulan masih lagi berdegil.

“Semestinya pada masa ini kita tidak boleh buat satu Malaysia tapi kita buat kawasan tertentu yang kita rasa patut kita lakukan.

“Dengan ini kita berharap kita punya operasi kawalan pergerakan dapat dijalankan dengan lebih efisien. KPK ini akan sentiasa berada di tahap tinggi,” katanya.

PKP yang bermula 18 Mac lalu akan berakhir 31 Mac depan. – 24 Mac, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen