Enggan kerjasama, polis berkas jemaah tabligh untuk saringan Covid-19


Kalidevi Mogan Kumarappa

Lelaki itu ialah bapa atau kontak pertama kepada salah seorang ahli jemaah tabligh yang menghadiri perhimpunan di Masjid Sri Petaling. – Gambar fail The Malaysian Insight, 20 Mac, 2020.

POLIS Labuan mengesahkan seorang warga emas anggota jemaah tabligh diberkas di pulau itu untuk menjalani ujian saringan Covid-19.

Ketua Polis Labuan Muhamad Farid Ahmad berkata lelaki itu diberkas di Taman Mutiara Sungai Bedaun di Bebuluh semalam.

“Lelaki berusia 68 tahun itu ditahan mengikut Seksyen 15(2) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988.

“Lelaki itu sangat diperlukan untuk hadir ke Hospital Labuan bagi tujuan ujian saringan dan seterusnya menjalani sesi kuarantin,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Katanya, lelaki itu ialah bapa atau kontak pertama kepada salah seorang ahli jemaah tabligh yang menghadiri perhimpunan di Masjid Sri Petaling.

“Dia disahkan sebagai kontak pertama hasil daripada siasatan dijalankan pihak hospital setelah anaknya memaklumkan mereka tinggal serumah.

“Pada 17 Mac lalu, lelaki itu diarahkan hadir secara sukarela tetapi dia tidak mengendahkan sebarang arahan dan perintah berkenaan.

“Jadi, pada 19 Mac 2020 pasukan pegawai perubatan Hospital Labuan ke rumahnya untuk membawanya ke hospital bagi menjalani ujian Covid-19. Lelaki itu bagaimanapun enggan memberikan kerjasama,” katanya.

Beliau berkata, Jabatan Kesihatan WP Labuan kemudiannya meminta bantuan polis dan seorang pegawai dan dua anggota dikerahkan ke rumah lelaki itu.

“Polis memberikan bantuan dan terpaksa menggunakan kekerasan secara minimum seperti peruntukan Seksyen 15(2).

“Lelaki itu berjaya diserahkan kepada pasukan perubatan untuk menjalani ujian Covid-19 dan seterusnya menjalani perintah kuarantin selama 14 hari di Pusat Kuarantin Hospital Labuan,” katanya.

Video dan gambar lelaki yang dilihat memakai serban serta kain pelekat itu tular sejak malam tadi yang kelihatan enggan bekerjasama dengan petugas kesihatan dan polis ketika ditahan. – 20 Mac, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen