Selepas jadi PM, Muhyiddin kukuh dalam Bersatu


Mohd Farhan Darwis SM Amin

Kedudukan Muhyiddin Yassin semakin kukuh dalam Bersatu apabila berjaya menjadi perdana menteri selepas membawa partinya keluar dari Pakatan Harapan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 5 Mac, 2020.

KEDUDUKAN Muhyiddin Yassin semakin kukuh dalam Bersatu apabila berjaya menjadi perdana menteri selepas membawa partinya keluar dari Pakatan Harapan, menurut sumber parti dan penganalisis.

Beliau dijadualkan akan mengadakan pertemuan dengan ketua Bersatu bahagian mengikut negeri secara berperingkat bermula esok yang dijangka menjadi medan untuk mengukuhkan lagi sokongan.

Ketua Bersatu Bahagian Kuala Selangor, Mohd Shaid Rosli ketika dihubungi The Malaysian Insight mengesahkan pertemuan tersebut.

“Presiden jemput semua ketua bahagian Bersatu berjumpa secara berperingkat bermula esok untuk beri penjelasan situasi politik semasa,” katanya.

Sumber yang rapat dengan Muhyiddin juga berpendapat, presiden itu kembali berkuasa kerana melihat tidak ramai membantah tindakan membawa Bersatu bekerjasama dengan Umno dan PAS.

Satu sumber parti berkata, hanya segelintir ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) mengikut pendirian bekas pengerusi, Dr Mahathir Mohamad yang menentang idea Perikatan Nasional.

“Rasanya yang bersama dengan Dr. Mahathir lebih kurang 10 (anggota) MPT sahaja. Yang lain menyokong presiden.

“Lagipun Dr Mahathir bukan lagi pengerusi Bersatu. Beliau sudah letak jawatan. Untuk lantik semula ada prosesnya,” kata sumber ketika ditemui The Malaysian Insight di ibu pejabat Bersatu.

Berdasarkan laman sesawang Bersatu, terdapat 28 individu menganggotai MPT Bersatu.

Dr Mahathir meletak jawatan sebagai pengerusi Bersatu pada 24 Februari lalu, hari sama beliau melepaskan jawatan sebagai perdana menteri Malaysia ketujuh.

MPT yang bermesyuarat pada malam 24 Februari lalu dilaporkan menolak peletakan jawatan Dr Mahathir sebagai pengerusi Bersatu.

Bagaimanapun pada 29 Februari, Muhyiddin dalam satu kenyataan mengumumkan beliau kini memangku jawatan pengerusi Bersatu.

Menurutnya, ia selaras dengan Fasal 16.9 perlembagaan Bersatu yang menyatakan bahawa jawatan pengerusi akan kekal kosong sehingga pemilihan semula diadakan.

Malah, kumpulan yang setia kepada Dr Mahathir termasuk Setiausaha Agung Marzuki Yahya tidak lagi hadir ke ibu pejabat parti sejak Muhyiddin mengangkat sumpah sebagai perdana menteri, kata sumber.

The Malaysian Insight difahamkan kali terakhir mesyuarat MPT Bersatu diadakan di ibu pejabat Bersatu di Petaling Jaya pada 24 Februari lalu.

Penganalisis seperti Ilham Center pula berpendapat, Muhyiddin masih berdepan tekanan besar dan ia hanya akan reda selepas pemilihan sulung parti itu tamat.

Ketua Pegawai Eksekutif Ilham Center Mohd Azlan Zainal memberitahu The Malaysian Insight, tekanan utama yang perlu dihadapi Muhyiddin adalah pengaruh Dr Mahathir.

Namun mereka berpendapat ia akhirnya akan memihak kepada Muhyiddin yang akan memastikan pengaruhnya berkembang dengan kuasa sebagai perdana menteri dan memadam pengaruh Dr Mahathir.

“Hemat kami, pada waktu ini, pelantikan Muhyiddin ke jawatan perdana menteri akan lebih mengukuhkan pengaruhnya dalam parti menjelang detik akhir pemilihan parti,” kata Azlan.

Sebaik Muhyiddin memulakan tugas perdana menteri, kumpulan yang setia kepada Dr Mahathir giat menggerakkan usaha meraih sokongan.

Siri pertemuan dengan pemimpin bahagian Bersatu dilaporkan mula digerakkan, bermula di Kuala Lumpur dan dijangka akan diteruskan ke seluruh negara.

Tokoh utama dalam pemimpin itu tidak lain Dr Mahathir, yang sudahpun menggelar Muhyiddin sebagai pengkhianat kerana sanggup bekerjasama dengan “pencuri, perompak dan pembunuh”.

Namun menurut Ilham Center, ia merupakan langkah sukar bagi Dr Mahathir dan kelompoknya.

“Sokongan sebilangan kecil dalam kalangan ahli Parlimen dan kepimpinan Bersatu sukar mengembalikan Dr Mahathir,” katanya, lagi.

Sementara itu, Mohamad Tawfik Yaakub, pensyarah dari Fakulti Ekonomi Universiti Malaya menjangka kedudukan Muhyiddin akan lebih kuat dengan penyertaan Azmin Ali.

Katanya penyertaan bekas timbalan presiden PKR bersama beberapa lagi pemimpin parti ke dalam Bersatu akan membantu mengukuhkan kedudukan Muhyiddin dalam Bersatu.

Beliau juga menjangka kumpulan Muhyiddin akan mengambil tindakan drastik bagi memastikan pengaruh ahli Parlimen Pagoh itu kekal dalam Bersatu

“Ini merupakan perubahan kepentingan politik pengerusi dan presiden secara tidak diduga.

“Namun saya pasti satu tindakan drastik akan dilakukan oleh kepimpinan parti kem Muhyiddin untuk melemahkan seterunya yang cenderung kepada kem Dr Mahathir.

“Paling mudah dengan menggantung keahlian… Kerana ini mengurangkan kemarahan ahli berbanding memecat seteru dalam Bersatu,” katanya.

Namun di luar Bersatu, Muhyiddin masih lagi tertekan kerana perlu memastikan parti itu lebih dominan berbanding dua lagi parti tonggak Melayu dan Islam, Umno dan PAS.

Oleh itu, ini, kedudukan Bersatu sekarang banyak bergantung kepada Muhyiddin sebagai perdana menteri, kata pensyarah Universiti Sains Malaysia Azizuddin Sani.

“Bersatu akan hadapi cabaran untuk jadi parti dominan… Kerana Umno sebenarnya lagi dominan daripada Bersatu dan PAS,” kata Azizuddin lagi.

Walau berjaya berada di puncak kuasa, Bersatu juga lemah dan kehilangan kuasa di negeri yang pernah ditadbir secara bersama dengan Pakatan Harapan.

Ia tidak lagi menguasai Johor, Melaka dan Perak dan para pemimpinnya juga disingkir dari segala peringkat pentadbiran Selangor. – 5 Mac, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen