MTUC gesa kerajaan baharu semak pindaan akta pekerja


MTUC turut mendesak perdana menteri baharu untuk berunding dengan kesatuan sekerja dan majikan, mendakwa ia tidak pernah dibuat oleh bekas menteri sumber manusia M Kula Segaran sebelum ini. – Gambar fail The Malaysian Insight, 3 Mac, 2020.

PENTADBIRAN Muhyiddin Yassin perlu menyemak semula pindaan Akta Hubungan Industri (IRA) yang dibuat Pakatan Harapan sehingga “memecahkan” kesatuan sekerja, kata Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC).

MTUC turut mendesak perdana menteri baharu untuk berunding dengan kesatuan sekerja dan majikan, mendakwa ia tidak pernah dibuat oleh bekas menteri sumber manusia M Kula Segaran sebelum ini.

“Bekas menteri sebelum ini mewujudkan undang-undang yang tidak baik, terutama sekali pindaan IRA. Beliau gagal berunding dengan Majlis Penasihat Buruh Nasional (NLAC) di mana ada wakil MTUC dan Persekutuan Majikan Malaysia (MEF).

“Dalam banyak kejadian, beliau mengabaikan semangat ‘tripartism’ seperti terkandung dalam piagam Organisasi Buruh Antarabangsa (ILO) dan cuba mengurangkan peranan dan tanggungjawab MTUC.

“Beberapa perubahan ke atas IRA disokong menteri sebelum ini secara tergesa-gesa diluluskan Parlimen Oktober lepas akan menyebabkan perpecahan kesatuan sekerja dan melemahkan kesatuan di Malaysia,” kata MTUC dalam satu kenyataan.

Disebabkan itu, MTUC menggesa kerajaan baharu melakukan semakan semula pindaan tersebut dengan rundingan bersama NLAC atau membatalkannya. – 3 Mac, 2020.

Berita penuh di sini.


 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen