Agong berharap rakyat sabar hadapi kemelut politik


Kalidevi Mogan Kumarappa Mastura Malak

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menyerahkan makanan kepada petugas media yang berkampung di luar Istana Negara.– Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 25 Februari, 2020.

YANG di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menitahkan rakyat bersabar dalam menghadapi kemelut politik yang melanda negara.

Baginda yang menemui pemberita di perkarangan Istana Negara hari ini turut menyatakan harapan agar ia dapat diselesaikan dengan cara paling baik.

“Saya berharap kita akan menemui penyelesaian terbaik untuk negara,” titah baginda sewaktu menyerahkan makanan kepada petugas media yang berkampung di luar Istana Negara.

Baginda tiba jam 1.10 tengah hari untuk menyerahkan makanan kepada petugas media yang berkampung sejak awal pagi bagi membuat liputan mengenai pergolakan politik negara.

Yang di-Pertuan Agong turut bertitah, baginda sangat prihatin terhadap petugas media yang membuat liputan.

Terdahulu hari ini, Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara mengumumkan, baginda akan menemui kesemua ahli Parlimen bagi menentukan sokongan majoriti untuk memilih perdana menteri baharu.

Ahmad Fadil Shamsuddin berkata temuduga tersebut akan dijalankan sendiri oleh Yang di-Pertuan Agong dan disaksikan Ketua Setiausaha Negara Mohd Zuki Ali.

Langkah itu bagi menyelesaikan kemelut politik sejak minggu lalu yang membawa kepada peletakan jawatan Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri dan keruntuhan kerajaan Pakatan Harapan.

Yang di-Pertuan Agong semalam menerima peletakan jawatan Dr Mahathir dan seterusnya melantik ahli Parlimen Langkawi itu menjadi perdana menteri interim.

Perdana menteri baharu perlu dipilih dari kalangan ahli Parlimen yang mendapat sokongan majoriti 222 ahli Dewan Rakyat itu. – 25 Februari, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen