Kami bukan pengkhianat, kata puak Azmin


Mohd Farhan Darwis

Kumpulan ahli Parlimen diketuai Mohamed Azmin Ali mendakwa tindakan itu bagi menghalang usaha menukar perdana menteri di pertengahan penggal.– Gambar fail The Malaysian Insight, 24 Februari, 2020.

KUMPULAN ahli Parlimen diketuai Azmin Ali percaya mereka bertindak dengan betul untuk menyelamatkan Dr Mahathir Mohamad daripada dijadikan perdana menteri tanpa kuasa.

Mereka menangkis kenyataan Presiden PKR Anwar Ibrahim yang menggelar kumpulan itu sebagai pengkhianat kerana cuba mengguling Pakatan Harapan dan berpakat dengan parti musuh.

Dalam satu kenyataan, mereka mendakwa tindakan itu bagi menghalang usaha menukar perdana menteri di pertengahan penggal untuk mengelak isyarat yang salah kepada rakyat dan pelabur.

“Peralihan kuasa di tengah-tengah penggal akan mengugat kesinambungan dasar dan persepsi rakyat terhadap kerajaan Pakatan Harapan (PH).

“Kami yakin percubaan memaksa perdana menteri menentukan tarikh  peralihan kuasa sebagai usaha jahat untuk menjadikan beliau sebagai perdana menteri tanpa kuasa.

“Justeru itu kami menyangkal sekeras-kerasnya tuduhan pihak yang melabel kami sebagai pengkhianat.  kata kumpulan itu.

Ia turut mendakwa, pengkhianat sebenar adalah pihak yang mahu menukar perdana menteri di pertengahan penggal.

“... Mereka lebih mementingkan agenda mengambil kuasa perdana menteri dari pelaksanaan dasar kerajaan yang bertujuan memulihkan ekonomi serta meningkat kesejahteraan rakyat.”

Kenyataan itu dikeluarkan selepas satu mesyuarat kumpulan berkenaan di sebuah hotel di Pusat Bandar Damansara, malam tadi.

Bagaimanapun ia langsung tidak menjelaskan mengenai bentuk kerjasama dengan parti pembangkang PAS dan Umno, serta pemimpin parti berkenaan.

Kenyataan itu antara lain ditandatangani bekas timbalan presiden PKR Azmin Ali, bekas naib presiden Zuraida Kamaruddin dan tiga lagi bekas anggota PH – Saifuddin Abdullah, Baru Bian dan Kamaruddin Jaffar.

Ia turut ditandangani lima lagi ahli Parlimen – Mansor Othman (Nibong Tebal), Rashid Hasnon (Batu Pahat), Santhara Kumar (Segamat), Ali Biju (Saratok), Willie Mongin (Puncak Borneo) dan Jonathan Yasin (Ranau).

Kumpulan itu juga menyatakan, tindakan meninggalkan PKR adalah langkah proaktif menggagalkan usaha menjatuhkan Dr Mahathir.

“Justeru itu kami telah mengambil langkah proaktif untuk mengagalkan konspirasi untuk menjatuhkan perdana menteri di tengah-tengah penggal,” kenyataan itu dipetik.

Ia turut menyebut dakwaan mengenai usaha menjamin keyakinan rakyat dan masyarakat pelabur serta Wawasan Kemakmuran Bersama 2030.

Kumpulan berkenaan juga menegaskan sokongan kepada Dr Mahathir untuk menjalankan tugas senagai perdana menteri sehingga akhir penggal.

“Justeru itu kenyataan mereka menyokong Dr Mahathir meneruskan tugasnya sebagai perdana menteri hingga akhir penggal,” katanya.

Azmin dan pengikutnya itu menunjukkan kekuatan dengan mengadakan perhimpunan dengan pemimpin Bersatu, PAS dan Umno di sebuah hotel pada Ahad.

Kumpulan tersebut menyatakan sokongan kepada Dr Mahathir untuk kekal sebagai perdana meneri sehingga akhir penggal dan sekali gus menolak peralihan kuasa kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim.

Dr Mahathir bagaimanapun hari ini bertindak meletak jawatan sebagai juga pengerusi Bersatu dan juga perdana menteri – yang menamatkan hayat kerajaan Pakatan Harapan.

Menurut Anwar, Dr Mahathir tidak terlibat dalam gerakan mahu menjatuhkan Pakatan Harapan dengan mewujudkan kerajaan gabungan yang baharu.

Katanya, nama Dr Mahathir digunakan oleh orang dalam dan luar parti sedangkan ahli Parlimen Langkawi itu tiada peranan dalam usaha terseut.

“Beliau sangat jelas (pendiriannya), tidak mungkin untuk beliau bekerjasama dengan sesiapa yang ada kaitan dengan rejim lalu,” katanya.

Yang di-Pertuan Agong menerima peletakan jawatan Dr Mahathir, yang dilantik semula sebagai perdana menteri interim. – 24 Februari, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen