Pengkhianat sebenar yang jatuhkan PM di tengah penggal


MALAM Jumaat lalu kita menyaksikan usaha golongan sebahagian pimpinan Pakatan Harapan (PH) untuk memaksa Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menetapkan tarikh beliau melepaskan jawatan sebagai perdana menteri dan melakukan peralihan kuasa kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim.

Usaha tersebut adalah kemuncak kempen mereka untuk mewarwarkan isu peralihan kuasa sebagai agenda utama PH.

Kempen ini telah dimulakan sejak beberapa bulan yang lalu dengan kekerapan meningkat dari semasa ke semasa sehingga mengalihkan pandangan rakyat daripada usaha untuk memberikan tumpuan kepada agenda pemulihan ekonomi dan reformasi institusi.

Kempen ini telah menghakis keyakinan rakyat dan masyarakat pelabur terhadap kewibawaan kerajaan PH.

Pelbagai usaha dilakukan untuk memberi tekanan kepada Dr Mahathir yang sedang mempersiapkan negara untuk menganjurkan Persidangan APEC pada bulan November 2020.

Persidangan ini amat penting kerana ia memberi peluang kepada usaha menampilkan Malaysia sebagai model transisi demokrasi yang mengutama agenda aspirasi rakyat.

Kami yakin bahawa percubaan memaksa perdana menteri menentukan tarikh peralihan kuasa sebagai usaha jahat untuk menjadikan perdana menteri sebagai “lame duck PM”.

Ini adalah kerana menukar perdana menteri di tengah penggal memberi isyarat yang salah kepada rakyat dan masyarakat pelabur.

Peralihan kuasa ditengah-tengah penggal akan mengugat kesinambungan dasar-dasar dan persepsi rakyat terhadap kerajaan PH. 

Justeru itu kami telah mengambil langkah proaktif untuk mengagalkan konspirasi untuk menjatuhkan perdana menteri di tengah-tengah penggal.

Langkah yang kami lakukan adalah untuk menjamin keyakinan rakyat dan masyarakat pelabur terhadap kestabilan dan kelangsungan dasar-dasar kerajaan yang bertujuan untuk meningkat tahap sosioekonomi rakyat seperti yang terkandung Wawasan Kemakmuran Bersama 2030.

Justeru itu kami menyangkal sekeras-kerasnya tuduhan pihak yang melabel kami sebagai pengkhianat.

Sebaliknya mereka yang berusaha untuk menjatuhkan perdana menteri di tengah penggal adalah pengkhianat sebenarnya kerana mereka lebih mementingkan agenda mengambil kuasa perdana menteri dari perlaksanaan dasar-dasar kerajaan yang bertujuan memulihkan ekonomi serta meningkat kesejahteraan rakyat.

Usaha kami terbukti benar bahawa pihak tersebut kini menyedar kesalahan yang mereka lakukan. Justeru itu kenyataan mereka menyokong Dr Mahathir Mohamad meneruskan tugasnya sebagai perdana menteri hingga akhir penggal. – 24 Februari, 2020.

1. Mohamed Azmin Ali, Ahli Parlimen Gombak.

2. Zuraida Kamaruddin, Ahli Parlimen Ampang.

3. Saifuddin Abdullah, Ahli Parlimen Indera Mahkota.

4. Baru Bian, Ahli Parlimen Selangau.

5. Kamaruddin Jaffar, Ahli Parlimen Bandar Tun Razak.

6. Mansor Othman, Ahli Parlimen Nibong Tebal.

7. Rashid Hasnon, Ahli Parlimen Batu Pahat.

8. Dr. Santhara Kumar , Ahli Parlimen Segamat.

9. Ali Biju, Ahli Parlimen Saratok.

10. Willie Mongin, Ahli Parlimen Puncak Borneo.

11. Jonathan Yasin, Ahli Parlimen Ranau.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen