Permohonan Petronas tangguh kes tuntutan cukai di Sarawak ditolak


Desmond Davidson

MAHKAMAH Tinggi Kuching menolak permohonan Petronas untuk menangguhkan prosiding saman difailkan pengawal cukai jualan Sarawak dan kerajaan negeri terhadapnya.

Dalam penghakiman di kamarnya, Pesuruhjaya Kehakiman Christopher Chin menetapkan 13 Mac untuk mendengar saman terhadap Petronas bagi mendapatkan cukai jualan tidak berbayar produk petroleum mencecah RM1.3 bilion.

Peguam negeri J C Fong ketika bercakap kepada wartawan tidak mendedahkan sebab keputusan itu. Tambahnya, hakim akan mengeluarkan penghakiman bertulis hari ini.

Petronas memfailkan penangguhan atas alasan ia menunggu keputusan rayuan terhadap penghakiman Chin pada 23 Januari lalu.

Pada 23 Januari lalu, Chin menolak permohonan Petronas yang mahukan beliau menarik diri daripada mendengar kes tersebut.

Pengawal cukai jualan Sarawak dan kerajaan negeri memfailkan saman dan kenyataan tuntutan pada 21 November lepas terhadap Petronas bagi mendapatkan hasil cukai jualan dikutipnya terhadap produk petroleum di Sarawak. – 11 Februari, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen