Dasar, hala tuju Kementerian Pendidikan selaras agenda WKB2030


Dr Mahathir Mohamad berkata bagi tahun 2020, fokus utama Kementerian Pendidikan akan tertumpu ke arah merealisasikan kemakmuran bersama melalui pendidikan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 6 Februari, 2020.

KEMENTERIAN Pendidikan sebagai peneraju dalam mendidik dan melahirkan modal insan negara, akan menyesuaikan dasar dan hala tuju selaras dengan agenda Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 (WKB2030), kata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

Dr Mahathir yang juga pemangku menteri pendidikan berkata bagi tahun 2020, fokus utama kementerian akan tertumpu ke arah “Merealisasikan Kemakmuran Bersama Melalui Pendidikan”.

Menurut Dr Mahathir, satu daripada tujuh teras strategik dalam wawasan yang dilancarkan kerajaan itu ialah strategi transformasi modal insan.

“Transformasi ini harus fokus kepada penyediaan hala tuju sumber tenaga yang lebih produktif, efektif, berkemahiran, berteknologi dan bernilai tinggi, termasuk dalam industri ekonomi baharu,” katanya.

Dr Mahathir berkata demikian pada majlis amanat dan aspirasi bersama warga Kementerian Pendidikan di Kuala Lumpur hari ini. – Bernama, 6 Februari, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen