Wartawan penerima Kajai didakwa sebar maklumat gempar virus Wuhan


Wan Noor Hayati Wan Alias disiasat kerana menyebarkan maklumat kononnya ada 1,000 warga China tiba di Pulau Pinang. – Gambar Facebook, 5 Februari, 2020.

WARTAWAN penerima Hadiah Kajai 2014 Wan Noor Hayati Wan Alias didakwa di mahkamah atas tiga tuduhan kerana didakwa membuat kenyataan berhubung wabak koronavirus baharu (2019-nCoV) yang boleh menggugat ketenteraman awam.

Hadiah Kajai adalah anugerah tertinggi dalam kewartawanan Malaysia yang diberikan oleh Malaysian Press Institut atau sebelum ini dikenali sebagai Institut Akhbar Malaysia.

Wan Noor Hayati, 40, mengaku tidak bersalah terhadap semua pertuduhan yang dibacakan di hadapan Majistret Tawfiq Affandy Chin.

Bekas wartawan Berita Harian (BH) itu didakwa membuat kenyataan tersebut secara berasingan melalui Facebook atas nama “Ibu Yati”, yang dibaca pada 10 malam 26 Januari lalu di Pejabat Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman.

Beliau didakwa mengikut Seksyen 505 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda, atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Majistret membenarkan ikat jamin RM4,000 bagi setiap pertuduhan dengan seorang penjamin.

Pemilik akaun Facebook “Ibu Yati” adalah antara lima yang diburu polis baru-baru ini berhubung penyebaran berita palsu berkaitan virus dari Wuhan, kata Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Polis Di-Raja Malaysia Huzir Mohamed.

“Ibu Yati” disiasat kerana menyebarkan maklumat kononnya ada 1,000 warga China tiba di Pulau Pinang.

Kes ditetapkan untuk sebutan semula pada 10 Mac ini.

Wan Noor Hayati sebelum ini dilaporkan mendakwa pihak polis membuka kes terhadapnya kerana aduan yang dilakukan pihak berkepentingan politik yang menuduh beliau menyebarkan berita palsu di media sosial.

Beliau juga dilaporkan membuat satu laporan polis terhadap pengadunya yang didakwa cuba menyekat kebebasan bersuara. – 5 Februari, 2020.
 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen