Himpunan lebih besar jika Dong Zong terus menentang tulisan Jawi, kata Gamis


Alfian Z.M. Tahir

Gamis menggesa Dong Jiao Zong untuk tidak membantah dasar kerajaan yang hendak meneruskan pembalajaran tulisan Jawi di sekolah vernakular. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 1 Januari, 2020.

GABUNGAN Pelajar Islam Malaysia (Gamis) berjanji untuk mengadakan satu lagi perhimpunan jika kumpulan pendidik Cina, Dong Jiao Zong terus membantah sukatan pelajaran tulisan Jawi di sekolah.

Presiden Gamis Saifullah Baiduri menjelaskan ketika berucap di hadapan orang ramai di himpunan anti-Dong Jiao Zong di Kuala Lumpur hari ini bahawa beliau juga akan bertemu dengan Permaisuri Agong Tunku Azizah Maimunah Sultan Iskandar untuk menyerahkan memorandum.

“Tahun baharu kita dihancurkan Dong Zong. Hasrat mereka untuk menolak Jawi daripada diajar di sekolah bertentangan dengan perlembagaan dan mereka tidak menghormati raja-raja Melayu.

“Untuk Dong Zong, jangan tunjukkan warna sebenar anda sebagai komunis dan DAP. Sekiranya anda terus membantah Jawi, kami akan mengumpulkan lebih ramai orang.

“Jangan melampau,” kata Saifullah di hadapan hadirin 400 orang.

Dalam ucapan di perhimpunan hari ini, Ketua Penerangan Pemuda PAS, Khairul Nadzir mengecam Dong Zong dengan mengatakan bahawa kumpulan pendidikan Cina itu tidak bersyukur.

Khairul mengingatkan mereka bahawa mereka menjadi rakyat kerana “kemurahan hati” orang Melayu, merujuk kepada kesepakatan yang dicapai antara pemimpin pelbagai kaum etnik semasa rundingan kemerdekaan.

Khairul menyifatkan Dong Zong sebagai “simpatisan komunis” kerana menentang pelajaran Jawi.

“Mereka adalah ejen komunis dan komunis telah menolak Jawi sejak pra-Kemerdekaan. Kemerdekaan kita ditulis dalam Jawi dan mereka menentang; apakah maksudnya?” katanya, merujuk kepada Deklarasi Kemerdekaan Malaya.

“Kami tidak berada di sini hari ini untuk membenci orang Cina tetapi kami berada di sini untuk menolak kumpulan Cina yang sombong. Mereka mesti ingat bahawa mereka dapat hidup di sini kerana kemurahan hati kami - kemurahan hati orang Melayu,” tambah Khairul.

Pemimpin pemuda PAS itu membayangkan akan ada kemarahan kaum Melayu jika Dong Zong menolak tulisan Arab itu.

“Jika orang Melayu membalas, apa yang akan berlaku kepada bukan Melayu? Adakah ini apa yang mereka mahu? Inilah sebabnya kita katakan, jangan sentuh Jawi, “katanya dalam perhimpunan itu.

Seramai 400 penunjuk perasaan, kebanyakannya pelajar universiti, berarak dalam perhimpunan dari Masjid Jamek ke pusat beli-belah Sogo di tengah-tengah Kuala Lumpur.

Kehadiran polis dilihat tidak ramai, dengan 30 orang pegawai dilihat mengawal keadaan.

Perhimpunan itu berlaku walaupun polis mengatakan ia menyalahi undang-undang, dan walaupun Dong Jiao Zong, di mana Dong Zong adalah komponen, telah membatalkan persidangan pada hari Sabtu untuk membincangkan pengenalan tulisan Jawi di sekolah-sekolah vernakular.

Polis semalam berkata bahawa Gamis gagal memenuhi syarat Akta Perhimpunan Aman untuk mengemukakan makluman awal sebelum perhimpunan jalanan, menyebabkan perhimpunan itu menyalahi undang-undang. β€“ 1 Januari, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen