Bajet 2018 hanya untuk bantu BN menang, kata Guan Eng


Muzliza Mustafa

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata pembangkang akan terus mendesak untuk GST dimansuhkan kerana sekiranya ia dikekalkan, ia akan terus dinaikkan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 27 Oktober, 2017.

PEMBENTANGAN Bajet 2018 tidak mengetengahkan isu utama yang semakin membebankan rakyat dan merupakan satu cara untuk membantu Barisan Nasional untuk memenangi pilihan raya akan datang, kata ketua menteri Pulau Pinang.

Lim Guan Eng yang juga ahli Parlimen Bagan berkata, sementara rakyat Malaysia berharap kerajaan persekutuan memansuhkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), namun ia tidak berlaku.

“Ini merupakan bajet pilihan raya. Rakyat Malaysia mengharapkan GST dimansuhkan namun apa yang menyedihkan adalah ia tidak berlaku. Apa yang diumumkan hanya Musang King dijual RM800 di Hong Kong,” kata Lim.

Beliau berkata pembangkang akan terus mendesak untuk GST dimansuhkan kerana sekiranya ia dikekalkan, ia akan terus dinaikkan.

“Jika kita lihat pada trend antarabangsa, GST akan naik dan ia tidak akan turun. Sebagaimana Singapura, mereka pada mulanya melaksanakan pada 3% kemudiannya dinaikkan kepada 7%. Di Malaysia 6%, ia akan dinaikkan lebih dari 7%.

“Rakyat Malaysia mesti memilih. Sekiranya mereka mahu memilih BN, GST akan kekal dan terus naik jadi mereka perlu membuat pilihan sama ada mahu atau tidak kekalkan GST,” katanya.

Lim turut mempersoalkan tindakan kerajaan untuk menghapuskan tol bermula Januari 20118 di tiga negeri - Kedah, Johor dan Selangor - tetapi tidak di Pulau Pinang walaupun ia merupakan antara konsesi tol pertama di negara ini.

“Banyak tol yang perlu dihapuskan tetapi ia tidak dibuat. Contohnya di Jambatan Pulau Pinang, ia merupakan antara konsesi pertama tol,” kata Guan Eng.

Begitu juga dengan peruntukan untuk menaik taraf Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang, Lim berkata ia merupakan apa yang ditunggu-tunggu negeri itu.

“Kini kita memberikan perkhidmatan kepada lebih 7.1 juta penumpang namun ia dinaik taraf hanya untuk kapasiti 9 juta. Pada masa penaiktarafan itu siap dalam tempoh tiga atau empat tahun, ia mungkin melebihi kapasiti. Namun ia adalah perkembangan yag bagus,” katanya.

Sementara itu, Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata hadiah yang diumumkan itu hanya untuk jangka pendek dan Bajet 2018 pada Najib hanyaah satu pertunjukan.

“Kita perlu hapuskan rasuah, ketirisan dan oembaziran dalam negara kita. Okay…anda boleh bagi hadiah tetapi masalah asas negara dalam entadbiran ekonomi tidak dinyatakan,” kata Wan Azizah. – 27 Oktober, 2017.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen