Umno terlalu korup untuk kerajaan perpaduan, kata Dr Mahathir


Timothy Achariam Lee Chi Leong

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata penubuhan kerajaan perpaduan dengan Umno tidak akan berlaku kerana parti itu rasuah. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 22 November, 2019.

KERAJAAN perpaduan dengan Umno tidak akan berlaku kerana parti itu korup, kata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini.

“Ya, jika mereka tidak rosakkan Umno, saya akan pilih Umno.

“Tetapi mereka dan kawan mereka Najib (Razak) guna Umno untuk dapatkan wang. Saya sudah pasti tidak akan sertai parti itu,” katanya pada sidang akhbar selepas satu majlis di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu memberi respons terhadap cadangan oleh pemimpin Umno bahawa lebih baik Dr Mahathir membentuk kerajaan perpaduan dengan parti pembangkang, susulan kritikan umum terhadap pencapaian PH selepas ia tewas di PRK Tanjung Piai minggu lalu.

Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang turut hadir berkata cadangan menubuhkan kerajaan perpaduan dengan Umno adalah mengarut.

“Mengarut, kami sebahagian daripada PH, ini adalah gabungan yang memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 dan kita di sini kerana PH,” katanya yang juga ketua Pemuda Bersatu.

“Jangan lupa bahawa pembangkang ini adalah pemimpin yang sama mencuri duit negara dan kini sedang didakwa di mahkamah dengan jumlah keseluruhan lebih 100 pertuduhan. Mereka masih mengetuai parti yang sama.”

Dr Mahathir dua hari lalu berkata majoriti ahli majlis tertinggi partinya, Bersatu mahukan beliau merombak Kabinet.

Kenyataan itu menyebabkan pemimpin Umno, Shahidan Kassim dan setiausaha agung parti itu Annuar Musa menggesa Dr Mahathir menubuhkan kerajaan perpaduan dengan pembangkang.

Annuar memberitahu Malaysiakini yang Dr Mahathir perlu memilih antara Umno dan DAP, berkata orang Melayu menolak PH kerana DAP antara parti komponennya. – 22 November, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen