Melayu Kampong Bharu bakal mangsa pemodal rakus


PUTRA merasa sedih dengan isu tanah Kampong Bharu yang akan menggunakan Akta Pengambilan Tanah 1960 sebagai langkah terakhir untuk kerajaan mendapatkan tanah Kampong Bharu.

Kesan daripada pengambilan tanah secara paksa akan menyebabkan pemilik tanah diusir keluar dari tanah asal mereka serta menghancurkan pegangan kelompok hartanah persendirian terakhir bangsa Melayu di pusat bandar raya Kuala Lumpur.

Alangkah malangnya nasib orang-orang Melayu Kampong Bharu diketepikan serta disingkir di tanah air sendiri?

Putra hairan dengan obsesi kerajaan terhadap tanah Kampong Bharu. Apa agaknya yang telah dijanjikan oleh pemaju sebagai habuan mendapatkan tanah tersebut?

Terdapat banyak pembangunan rumah mampu milik seperti projek 1Prima, SPNB, PP1AM, rumah MAWIP yang dibatalkan oleh kerajaan, tetapi tanah Kampong Bharu ini juga yang dikejar-kejar mereka untuk membina perumahan dan pusat komersial berprestasi tinggi.

Mampukah pemilik asal tanah Kampong Bharu membeli dan memiliki hartanah di Kampong Bharu kelak?

Kedudukan hartanah Kampong Bharu yang amat strategik akan menjamin perumahan yang ditawarkan kelak adalah dalam harga yang teramat tinggi. Walaupun kerajaan menawarkan diskaun 15% kepada pemilik asal tanah yang ingin membeli hartanah di situ kelak, adakah dengan diskaun tersebut harga masih dalam kemampuan?

Dr Mahathir Mohamad mengandaikan Kampong Bharu sebagai kudis di tengah-tengah kemodenan Kuala Lumpur. Jadi adalah menjadi kewajipan membuang kudis tersebut. Beliau memang juara dalam menghina bangsa Melayu. Kenyataan sedemikian tidak wajar datang dari seorang negarawan.

Dr Mahathir juga menyatakan ramai orang Melayu amat tamak dan bersedia menjual aset mereka semata-mata untuk meraih keuntungan cepat. Tetapi dalam kes Kampong Bharu andaian sedemikian adalah salah.

Di sini, kerajaanlah yang memaksa orang Melayu menjual aset dengan cepat dan murah. Penjualan ini akan menguntungkan kerajaan dan kroni mereka dengan meraih keuntungan yang amat besar.

Dalam kegawatan ekonomi terkini, jumlah unit rumah yang tidak terjual semakin meningkat setiap tahun. Ini terutamanya berlaku kepada penjualan hartanah bernilai tinggi di kawasan bandar.

Malah dalam Belanjawan 2020, kerajaan menurunkan nilai ambang untuk penjualan kondominium dan pangsapuri di kawasan bandar kepada pembeli asing daripada RM1 juta kepada RM600,000 menunjukkan projek hartanah yang dibina tidak bertepatan dengan golongan sasar dan kehendak pasaran.

Inikan pula dengan pembinaan pusat komersial dan perumahan berprestasi tinggi yang dicadangkan di Kampong Bharu.

Ini cuma akan menguntungkan warga asing dan golongan kapitalis bagaikan harimau kelaparan yang sedang menghendap mangsa. Orang Melayu Kampong Bharu yang akan menjadi mangsa kerakusan mereka.

Putera masih dengan pendirian membantah pengambilan tanah Kampong Bharu. Putra menyeru semua rakyat dan bangsa Melayu Islam mendoakan kesejahteraan pemilik dan penduduk Kampong Bharu dan juga mendoakan supaya dilaknati Allah orang yang menjadi tali barut kapitalis yang cuba menghancurkan benteng hartanah terakhir bangsa Melayu di pusat bandar raya Kuala Lumpur. – 28 Oktober, 2019.

* Mohamed Harmy Yusof ialah ketua penyelaras Wilayah Persekutuan Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra).

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen