Sabah, Sarawak rangka kerjasama antara dua negeri


Jason Santos

Ketua Menteri Sarawak Abang Johari Openg dan Ketua Menteri Sabah Mohd Shafie Apdal mengadakan pertemuan hari ini di Kota Kinabalu. – Gambar The Malaysian Insight oleh Irwan Majid, 14 Oktober, 2019.

SABAH dan Sarawak akan meningkatkan kerjasama mereka dalam sektor minyak dan gas serta pelancongan bagi memanfaatkan potensi sosioekonomi penempatan semula modal Indonesia ke Kalimantan Timur.

Ketua Menteri Sabah Mohd Shafie Apdal berkata, beliau dan rakan sejawatnya Ketua Menteri Sarawak Abang Johari Openg akan memulakan rangka kerjasama antara dua negeri Malaysia Timur.

Menurutnya, selain latihan dan pendidikan, kerjasama lebih lanjut dalam industri minyak serta gas dan pelancongan juga dalam perancangan.

“Kami akan terus memainkan peranan dan kekuatan kami (dalam bidang ini) serta mencari cara untuk membantu negara.

“Saya ingat Sabah pernah bekerjasama dengan Sarawak dalam industri simen sejak 1980-an,” katanya pada sidang akhbar di Kota Kinabalu hari ini.

Kedua-dua pemimpin itu percaya negeri mereka akan mendapat galakan utama berikutan pengumuman Jakarta yang akan memindahkan ibu kota Indonesia ke Kalimantan Timur.

“Sabah dan Sarawak boleh membantu Malaysia menjalin kerjasama lebih erat dengan Indonesia,” katanya.

Sementara itu Abang Johari berkata lawatannya itu merupakan kunjungan balas terhadap lawatan Shafie ke Sarawak baru-baru ini.

Menurutnya, ia bukan sekadar untuk membincangkan perniagaan negeri tetapi seperti “lawatan keluarga” kerana penduduk Sabah dan Sarawak berkongsi banyak perkara yang sama.

“Saya bersetuju dengan ketua menteri Sabah bahawa ada ruang dan peluang untuk memperkuat sosio-ekonomi negeri kita melalui peningkatan interaksi dengan negara jiran seperti Brunei serta Indonesia,” katanya.

Presiden Indonesia Joko Widodo pada Ogos mengumumkan ibukota negara itu akan dipindahkan dari Jakarta ke Kalimantan Utara, satu projek besar yang dijangka mengambil masa 10 tahun. – 14 Oktober, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen