Khazanah jual aset untuk bayar hutang tinggalan Najib, kata PM


SM Amin

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad ketika berucap semasa merasmikan Piagam Warisan di Muzium Kesenian Islam, Kuala Lumpur hari ini.– Gambar The Malaysian Insight oleh Najjua Zulkefli, 20 September Ogos, 2019.

KHAZANAH Nasional Bhd menjual aset untuk membantu kerajaan melunaskan hutang yang terkumpul semasa pentadbiran kerajaan terdahulu, kata Dr Mahathir Mohamad.

Katanya, hutang berjumlah lebih RM1 trilion itu menjadi beban kerana wang berkenaan tidak dapat ditemui kerana dicuri dan disembunyikan.

“Apa yang tak bermanfaat pada kita, kita akan jual untuk raih dana untuk bayar hutang. Anda perlu ingat, kerajaan terdahulu pinjam lebih RM1 trilion dan ia menjadi beban kepada kita.

Sebabnya mereka pinjam dan wang itu tidak dilaburkan. Ia disembunyikan, ia dicuri. Jika wang itu dilaburkan, kita boleh perlu ke mana-mana syarikat itu untuk dapatkan semula wang tetapi kita tidak tahu di mana wang tersebut.

“Jadi pada masa ini, kita perlu bayar daripada cukai atau kita jual aset untuk bayar hutang,” katanya.

Ditanya sekiranya kerajaan akan menjual pegangan dalam Malaysia Airports Bhd seperti dilaporkan media, Dr Mahathir berkata perkara itu masih dalam kajian.

“Kita cuma mengkaji tetapi tiada keputusan dibuat,” katanya.

Langkah kerajaan mencairkan aset Khazanah itu sering dipersoal bekas perdana menteri Najib Razak – terbaru melibatkan kepentingan dalam syarikat pengendali jalan tol di Indonesia bernilai RM2.081 bilion.

Menurut Najib, nilai aset bersih Khazanah naik dari RM33.7 bilion pada tahun 2008 ke RM115.6 bilion pada akhir tahun 2017 iaitu ketika beliau menjadi perdana menteri.

Mengulas mengenai persoalan itu, Dr Mahathir berkata Najib boleh bercakap apa sahaja namun kerajaan Pakatan Harapan yang terpaksa menanggung bebannya pada hari ini.

“Kita tanggung beban yang ditinggalkan oleh Najib. Dan sekarang dia cakap banyak. Ini semua kita terpaksa tanggung termasuk pembelian kapal dari China.

“Ianya tindakan yang bodoh tetapi Najib mengata diri dia sendiri sebab dia yang beli kapal itu, bukan saya,” katanya merujuk kepada pembelian empat kapal pesisir tentera (LMS) dari China.

Putrajaya menyerahkan pembinaan semua empat LMS kepada China untuk menjimatkan kos sebanyak RM122 juta.

Namun Najib berkata dua kapal tersebut kapal sepatutnya dibina Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd, anak syarikat Boustead Holdings Bhd milik Lembaga Tabung Angkatan Tentera. – 20 September, 2019


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen