Pembangkang Sabah gesa kerajaan negeri tuntut 40% cukai berlepas 


Jason Santos

Kitingan berkata Shafie yang merupakan Ahli Parlimen Semporna dan Menteri Pelancongan, Alam Sekitar dan Kebudayaan negeri Christina Liew yang juga Ahli Parlimen Tawau pasti mendapat sokongan menteri persekutuan dan timbalan menteri jika mereka meminta 40% dari perolehan cukai tersebut. – Gambar failThe Malaysian Insight, 1 September, 2019.

SABAH sepatutnya memperoleh dua perlima daripada cukai berlepas dari kutipan negeri oleh Kementerian Pengangkutan, kata ketua pembangkang Sabah Dr Jeffrey Kitingan hari ini.

Beliau berkata Sabah berhak mendapat 40% daripada pendapatan yang diperolehi daripada cukai baharu kerajaan seperti yang ditetapkan di bawah perkara 2 (1) Jadual Kesepuluh.

Ahli Parlimen Keningau itu berkata, cukai yang dikenakan itu pasti akan memberi kesan kepada industri pelancongan Sabah, yang merupakan sumber utama pendapatan dan pekerjaan negeri itu.

“Apa pun penafian menteri persekutuan, ia tetap akan beri kesan terhadap industri pelancongan Sabah yang diperolehi daripada pengenaan cukai berlepas berjumah RM50 dan RM150.

“Ketua Menteri Sabah Mohd Shafie Apdal sendiri sepatutnya tahu impak ini di Semporna di mana kumpulan pelancong dari China banyak melawat bandar Semporna pada waktu petang dan malam di mana ia menyumbang pendapatan kepada penduduk tempatan.

“Bukti lanjut dapat dilihat daripada penduduk setempat di Semporna di mana mereka belajar dan berbahasa Mandarin untuk melayani pelancong China.

“Bayangkan apa kesan kepada ekonomi Semporna dan pendapatan rakyat tempatan di sana jika 20% pelancong berhenti melawat Semporna dan Tawau melalui transit di lapangan terbang Tawau?” Katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dari 1 September, pelancong luar Asean perlu membayar cukai berlepas sebanyak RM50 manakala kelas perniagaan yang melancong akan dikenakan bayaran RM150.

Kitingan berkata pendapatan 40% jika diberikan kepada negeri itu pasti akan memberi sokongan kepada industri pelancongan Sabah.

Beliau berkata Shafie yang merupakan Ahli Parlimen Semporna dan Menteri Pelancongan, Alam Sekitar dan Kebudayaan negeri Christina Liew yang juga Ahli Parlimen Tawau pasti mendapat sokongan menteri persekutuan dan timbalan menteri jika mereka meminta 40% dari perolehan cukai tersebut.

“Mereka mendakwa telah bawqa isu Sabah dalam Kabinet, walaupun, tidak ada hasil yang jelas dalam usaha mereka itu.”

Beliau berkata jika menteri kewangan enggan mengembalikan 40%, jelas sekali kerajaan persekutuan tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang Malaysia, serta kebajikan dan kesejahteraan rakyat Sabah dan Sarawak.

Kitingan juga mencadangkan agar kerajaan Sabah harus membuat mekanisme dengan kerajaan persekutuan mengenai bagaimana negeri itu dapat mengutip 40% hak secara harian atau bulanan. – 1 September, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen