Kepulangan Dr Tan bangkitkan pembangkang Singapura


Julia Yeow

PELANCARAN parti politik baharu memenuhi imaginasi para penyokong pembangkang Singapura yang mengatakan ia akan membangkitkan pembangkang yang kebanyakannya kurang bersemangat menjelang pilihan raya umum yang dipercayai bakal diadakan dalam tempoh setahun.

Ketika Progress Singapore Party (PSP) memberi mesej untuk menangani masalah perbezaan pendapatan dan kos sara hidup yang tinggi, ramai juga pasti mengakui faktor tarikan paling kuat ialah pemimpinnya yang berusia 79 tahun, Dr Tan Cheng Bock.

Tan, yang berkhidmat sebagai anggota Parlimen untuk kerajaan Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang memerintah selama 26 tahun, bersara daripada politik 13 tahun lalu selepas membina reputasi sebagai seorang ahli politik dengan rekod lantang bersuara terhadap partinya.

Terdahulu tahun ini, doktor perubatan itu mengumumkan rancangannya untuk membentuk pembangkang PSP sebagai respons kepada dakwaannya yang parti pemerintah menyimpang daripada matlamat dan semangat asalnya.

Persamaan ketara antara Dr Mahathir Mohamad yang berusia 94 tahun dan Tan, hampir luar biasa - kedua-duanya adalah doktor perubatan dengan pengikut yang kuat dan setia, kedua-duanya pernah menjadi pemain menggerunkan untuk kerajaan pemerintah, dan kedua-duanya kini mengetuai penentangan terhadap bekas rakan sekerja.

Turut menarik perhatian yang diberikan kepada PSP ialah sokongan Lee Hsien Yang, saudara lelaki Singapura Perdana Menteri Lee Hsien Loong. – 5 Ogos, 2019.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen