Ahli Parlimen dakwa Putrajaya batal projek penting di Sarawak


Sheridan Mahavera Yeoh Cheong Ee

Ahli Parlimen Batang Sadong Nancy Shukri mendakwa ketika Pakatan Harapan mengambil alih kuasa pentadbiran di Putrajaya pada 9 Mei, ia membatalkan beberapa projek di Sarawak yang diluluskan dalam Bajet 2018. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 28 Jun, 2019.

PAKATAN Harapan (PH) hanya menabur janji untuk membantu Malaysia Timur, tetapi tetap meneruskan pembatalan projek infrastruktur berskala kecil yang penting bagi pembangunan negeri, dakwa seorang ahli Parlimen pembangkang.

Ahli Parlimen Batang Sadong Nancy Shukri mendakwa ketika PH mengambil alih kuasa pentadbiran di Putrajaya pada 9 Mei, ia membatalkan beberapa projek di Sarawak yang diluluskan dalam Bajet 2018.

Kesemua projek ini, bernilai RM20,000 hingga RM30,000, sudah diluluskan oleh bekas kerajaan Barisan Nasional untuk membangunkan Sarawak, kata Nancy kepada audien di forum yang dianjurkan oleh badan pemikir IDEAS.

Bagaimanapun, ketika pentadbiran PH membatalkan projek itu, ia terus memperuntukkan dana bagi projek lain di negeri yang dikuasainya seperti Pulau Pinang dan Kedah, katanya.

Nancy mempersoalkan keperluan beberapa projek seperti terowong bawah laut Pulau Pinang dan lapangan terbang kedua untuk Kedah manakala dana untuk Sarawak dikurangkan.

Pada masa yang sama, pemimpin PH menuduh penggubal undang-undang Sarawak sebagai “penghalang” bagi usaha mengembalikan lebih banyak autonomi kepada negeri itu - tindakan yang didakwa oleh pentadbiran persekutuan akan memberi manfaat kepada negeri tetapi dicurigai ahli politik Sarawak. – 28 Jun, 2019.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen