PKS bimbang lapangan terbang baharu Kedah jejaskan Pulau Pinang


Looi Sue-Chern

Kulim menjadi tumpuan banyak pihak selepas wujud cadangan membina sebuah lapangan terbang di situ, yang akan memberi kesan kepada pembangunan ekonomi di kawasan utara Semenanjung. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 Mei, 2019.

CADANGAN pembinaan lapangan terbang baharu di Kedah- di Kulim ataupun di Sidam Kiri- boleh mewujudkan persaingan tidak sihat dengan Pulau Pinang, kata pemain industri kecil dan sederhana (PKS).

Situasi itu berlaku kerana keburukan untuk Pulau Pinang mungkin jadi faedah untuk Kedah, disebabkan faktor tanah, kata Presiden PKS Malaysia (Samenta) Koay Chiew Guan yang mengulas cadangan pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim (KXP). 

Tambahnya lagi, Kulim dan Sidam Kiri masih lagi berhampiran lapangan terbang sedia ada di Pulau Pinang menjadikan cadangan berkenaan “tidak sesuai”.

“Saya tidak boleh kata apa kesan sebenar. Infrastruktur baharu boleh beri manfaat kepada komuniti berdekatan.

“Tetapi ia juga akan mewujudkan persaingan untuk perniagaan kargo yang tidak akan begitu sihat,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Laporan baru-baru ini memetik sumber Majlis Perbandaran Sg Petani yang tidak dinamakan berkata bahawa KXP yang dicadangkan mungkin dibina di Sidam Kiri terletak 40km dari Kulim.

Walaupun Sidam Kiri terletak kira-kira 75km dari Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (PIA) di Bayan Lepas, Kedah masih terletak berdekatan dengan Pulau Pinang yang bersempadan dengan Tasek Gelugor.

Presiden Persatuan PKS Seberang Prai Francis Wong pula berkata, sebagai rakyat tempatan beliau mengalu-alukan lapangan terbang baharu di tanah besar.

“Sebagai pemastautin tetap, saya lebih memilih lapangan terbang utama di Kulim atau Sidam Kiri.

“Saya tidak perlu bimbang tentang kesesakan lalu lintas di Jambatan Pulau Pinang untuk pergi ke lapangan terbang di Bayan Lepas,” katanya.

Beliau berkata, walaupun Kedah menegaskan bahawa pembangunan itu akan hanya menjadi sebuah kargo lapangan terbang, beliau percaya ia akhirnya akan menjadi lapangan terbang penumpang.

“Anda hanya perlu dapatkan kelulusan untuk memulakan projek itu dan kemudian mendapatkan kelulusan lanjut bagi mengembangkan fungsi lapangan terbang berkenaan,” katanya.

Tetapi sebagai seorang ahli perniagaan, Wong menyuarakan keprihatinan kerajaan Pulau Pinang mengenai bagaimana cadangan lapangan terbang Kedah akan memberi kesan negatif kepada Pulau Pinang.

“Tidak akan ada perbezaan sama ada mereka membinanya di Kulim atau Sidam Kiri. Ia masih akan mendatangkan kesan buruk bagi Pulau Pinang,” katanya. – 26 Mei, 2019.

Berita penuh di sini. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen