Tunjuk prihatin, bukan ‘like’ post bunuh diri


Looi Sue-Chern

Pakar psikologi berkata jika anda ternampak posting rakan di media sosial ada tanda kemurungan, hubungilah individu itu bertanya khabarnya, bukan memberi komen di postingnya. – Gambar fail EPA, 18 Mei, 2019.

PERKARA terbaik boleh dilakukan selepas melihat post di media sosial menunjukkan tanda mencederakan diri ialah menghubungi individu itu terus dan tanya adakah dia dalam keadaan baik, kata pakar psikologi.

Ia susulan kematian seorang remaja di Sarawak yang dikatakan membunuh dirinya selepas majoriti undian di Instagram miliknya meminta dia “memilih kematian”.

Remaja 16 tahun itu bertanya kepada pengikutnya untuk membantunya “pilih D/L” merujuk kepada mati atau hidup. Dia ditemui mati di tingkat bawah bangunan kedai tiga tingkat di Bandar Baru Batu Kawa, Palawan, pada malam Isnin.

Pakar psikologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Hilwa Abdullah berkata bila pengguna media sosial nampak post seperti itu, mereka sepatutnya berhati-hati dan jangan respons dengan komen yang boleh memprovokasi lagi seseorang individu yang sedang kemurungan.

“Bila ternampak posting aneh yang menimbulkan kebimbangan, jangan sesuka hati guna emoji atau klik ‘like’ sebagai respons.

“Mereka yang murung sudah pun secara emosinya rapuh dan tidak rasional. Mereka akan buat pelbagai interpretasi (terhadap respons yang diterima),” katanya kepada The Malaysian Insight.

“Jika anda nampak posting aneh di media sosial dibuat rakan anda, dekati mereka dengan bertanya secara peribadi tanya adakah mereka baik-baik saja.”

Dr Hilwa berkata remaja terbabit mungkin mahu mendapatkan “pengesahan” daripada rakannya dan orang awam, bergantung sama ada akaun media sosialnya diletakkan secara tertutup atau tidak.

Mereka yang nampak post itu mungkin memandang remeh soalannya atau menyangka ia gurauan, dan mahu mengusiknya secara bergurau, tanpa mengetahui respons mereka mungkin membawa kesan serius, katanya.

“Mungkin gadis itu sedang berdepan masalah yang menyebabkan dia berfikir bunuh diri jalan terakhir. Remaja memang emosional. Mereka tidak fikir rasional seperti orang dewasa dan mereka mahu jalan penyelesaian yang cepat.

“Bagi mereka yang mengundi ‘D’, kita tidak boleh kata mereka juga ada masalah mental dan perlukan bantuan. Ia mungkin mereka pandang ringan post itu dan mahu mengusiknya.

“Ada orang seronok buat komen, sama ada baik atau buruk, di media sosial bila ada peluang,” kata Dr Hilwa. – 18 Mei, 2019.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen